recenze | Deník Alarm

Kniha Byli jsme tu vždycky nabízí porozumění všem, kteří se kdy cítili společností odmítaní

Filip Titlbach napsal knížku pro všechny, kteří chtějí mít jistotu, že nejsou sami. Kniha má jedinou chybu. Neexistovala, když mi bylo šestnáct.

Kristina Němcová
Film Syn černého lidu si hraje se stereotypy, punkem i osudem

Snímek Syn černého lidu rozhodně nebude filmem pro masové publikum. Proto je skvělé, že ho uvádí televizní stanice HBO.

LP Fish
Za všechno může geografie, hlupáku!

Pozoruhodná kniha V zajetí geografie nabízí klíč k pochopení dnešního světa a velmocenské politiky. Otázka ale je, jestli v takovém světě chceme opravdu žít.

Jaroslav Fiala
Hlasy mikrofonových bomb a revolta z obchoďáku

Monografie Mikrofon je naše bomba ukazuje, jak české hudební subkultury dělají politiku a znovuvynalézají odpor.

Miloš Hroch
Zpřítomnit trauma otroctví

Afroamerický spisovatel Colson Whitehead se svým šestým románem Podzemní železnice zařadil mezi hvězdy světové literatury.

Jan Bělíček
Feministické evangelium podle Máří Magdalény

Filmový příběh o Maří Magdaleně je v lecčem podobný současnému feminismu – spíš než o skutečnou emancipaci jde o začlenění se do stávajících mocenských struktur.

Jan Černý
Rasismus jako vládní program

Americká rasová segregace byla komplexní a státem sponzorovaný systém, který by bez podpory vládních institucí nemohl existovat.

Ondřej Bělíček, michalspina
Nepříliš radikální scéna. Tmavozelený svět Arnošta Nováka

Dlouholetý aktivista a pedagog Fakulty humanitních studií Arnošt Novák ve své knize podrobně mapuje vývoj české ekologické aktivistické scény po roce 1989.

Pavel Šplíchal
Zpráva o jednom selhání aneb proč se Švehlovi nepovedl Magor

Kniha Marka Švehly je plná chyb a příliš spoléhá na „common sense“. O Magorovi říká málo a o jeho době takřka nic.

Matěj Metelec, michalspina
Levý filmový hák z Haiti

James Baldwin a mladý Karl Marx se stali hrdiny dvou posledních filmů Raoula Pecka.

Matěj Metelec, michalspina
Emoční bomba v ideovém vakuu

Sugestivní a emočně vypjaté drama Odnikud režiséra Fatiha Akina balancuje na hranici mezi angažovaností a exploatací.

Jan Smutný, michalspina
O humoru, klaunech a spisovatelích

David Zábranský chce být ostouzen za politicky nekorektní pózu, aby ušel kritice svého spisovatelského břídilství.

Tomáš Schejbal
Říjnová revoluce v Tate Modern

Londýnská výstava připomíná sté výročí Říjnové revoluce v jednom z nejprestižnějších výstavních prostorů.

Matěj Metelec, michalspina
Odkud a kam kráčí české ekologické hnutí?

Pětidílný dokumentární cyklus Dějiny neposlušnosti nabízí podmanivý pohled na dějiny českého ekologického hnutí a zrcadlí vývoj naší společnosti.

Matyáš Křížkovský, michalspina
Advokacie a organizovaný zločin

Politolog Petr Kupka se v knížce Násilí, podvody a každodennost zabývá sociálním světem advokacie, kde se těsně potkává ilegalita s legalitou.

Jan Skoumal, michalspina
Wolfenstein za Ameriku bez nacistů

Série stříleček Wolfenstein už dvacet let bez kontroverzí zosobňuje nenáročnou počítačovou zábavu. Proč by mělo být najednou skandální střílet virtuální nácky?

Michal Chmela, michalspina
Umělecká sebevražda Michaela Hanekeho

Nestor sterilní odpornosti Michael Haneke natočil na stará kolena vynikající komedii. Otázka je, jestli si to sám uvědomuje.

Jan Smutný, michalspina
Úvod do antibabišovských studií

Kniha Žlutý baron rozbíjí obraz Andreje Babiše jako poctivého podnikatele, kterému jde o blaho občanů. Ke zvrácení vývoje volebních preferencí to ale nestačí.

Pavel Šplíchal
V odcházení Vladimira 518 gorila zadupala architekta

Pro Vladimira 518 maká budoucnost úplně skvěle. Jeho nová deska je ale spíš nejistým hledáním nových forem vyjádření.

Ondřej Horák, michalspina
Historie na barikádách

Nová kniha historiků Pavla Koláře a Michala Pullmanna přináší čtení o normalizaci (nejen) na víkend.

Matěj Metelec, michalspina
Za dnešní krizí stojí pohrdání lidmi

Zbrusu nová kniha Velký regres mapuje naši civilizační krizi. Upozorňuje na ničivé dopady globalizace, nerovnosti a neřešený sociální konflikt. Vede z toho cesta ven?

Jaroslav Fiala
Novinář v éře džihádu

Kniha novináře Patricka Cockburna Age of Jihad před čtenáře staví až hmatatelnou hrůzu ze života ve válečných podmínkách na Středním východě.

Matěj Metelec
Konec retra?

Seriál Svět pod hlavou by rád byl ostalgickým výletem do normalizační minulosti i žánrovou detektivkou. Nedaří se mu ale tyto dvě roviny skloubit.

Matěj Metelec, Veronika Pehe
Hypno styl pořád funguje

Hugo Toxxx a Hypno 808 si dál dopřávají luxusu jedinečného rapu napuštěného opiáty a na novince BMKG2 pouze pilují zaběhlý styl.

Ondřej Bělíček
Houellebecqovo pohřbívání republiky

Nejnovější román Michela Houellebecqa vyslovuje nepříjemné pravdy o evropské současnosti, a proto stojí za to jej číst.

Jan Bělíček
Kapitál bez Marxe

Podle ekonoma Thomase Pikettyho a jeho knihy Kapitál v 21. století se současný svět stále více blíží sociálním podmínkám 19. století.

Jaroslav Fiala
Staří veksláci nevědí, co se sebou

Z dnešního pohledu působí Olmerovy Bony a klid (1987) jako hodně podivný snímek. Jednak si nevzpomínám na žádný jiný film, v němž by tolikrát zazněla jedna jediná skladba. Píseň Relax od britské kapely Frankie Goes to Hollywood je prakticky všudypřítomná, i když na spočítání výskytů jejich dalšího hitu Power of Love by prsty na obou rukou […]

Antonín Tesař
Podivné dědictví Bolka Polívky

První recenze a komentáře, které už na Sedláčkovo a Polívkovo Dědictví aneb Kurva se neříká vyšly, v různých obměnách říkají to nejpodstatnější – totiž, že se o filmu vlastně nedá nic moc říct. Filmařům pod rukama opravdu vyrostlo bezmála zenově nanicovaté dílo, u kterého se dá donekonečna vyjmenovávat, co všechno v něm chybí: humor, zápletka, tempo či […]

Antonín Tesař
Finančníci atakují filmová plátna

Francouzský režisér Costa-Gavras se proslavil jako autor levicových politických dramat. Ve svém nejnovějším filmu Kapitál ovšem obrátil pozornost k ekonomice, což ukazuje, že ho pořád zajímají instituce, které nad námi mají rozhodující moc. Není celkem divu, že v posledních letech se vedle politických dramat stále častěji díváme na filmy z prostředí vysoké ekonomiky. Ať už je to vysoce […]

Antonín Tesař
Cuarónova vesmírná intimita

„Gravity/ No escaping gravity/ Gravity/ No escaping/ Not for free…“ zpíval Brian Molko ze skupiny Placebo v písni Special K – v dobách, kdy v jeho rozechvělém hlase ještě rezonovala nejistota (přinejmenším ohledně toho, jestli si víc ujíždí na kokainu či ketaminu). A gravitaci můžeme považovat za zcela univerzální metaforu, kterou ovšem přelomové sci-fi Gravitace mexického režiséra Alfonso Cuaróna […]

Tomáš Stejskal