výtvarné umění | Deník Alarm

Zasloužilí umělci křičí na mrak

Petice proti AVU jako další kolo kulturních válek devadesátkového establishmentu proti ženám a mladým lidem.

Deník Alarm
Aktivisté v Petržalce zrestaurovali monumentální panelákovou malbu z osmdesátých let

Z osmi původních maleb se na sídliště vrátila už třetí. Iniciativa Martina Kleibla má v plánu obnovit všechny.

kve
Eroze, příroda a dekolonizace. Online výstava Regeneration propojuje umění a vědu s ekologickým aktivismem

Na internetu dostupná výstava Regeneration spojila umělce z Čech, Norska, Islandu a dalších zemí. Projekt kreativního týmu Artyčok.tv a dalších autorů se zabývá tématy udržitelného zemědělství, vztahu kultury a přírody nebo současných vyhrocených debat o dekolonizaci.

Karel Veselý
Izraelská umělkyně odmítla otevřít svoji výstavu na Benátském bienále. Požaduje příměří a výměnu rukojmích

Umělkyně Ruth Patir se nechala slyšet, že svoji výstavu (M)otherland zpřístupní teprve tehdy, až se válčící strany dohodnou.

kve
„Umělci sami chtějí expandovat do regionů,“ říká galerista Luděk Prošek

Galerie Bunkr má ambici v Mostě prezentovat to nejkvalitnější současné výtvarné umění. O tom, jaké to je dostávat progresivní umění do okrajového regionu, s galeristou Luďkem Proškem.

Ester Klimecká
„Počítačové hry je potřeba kvířit,“ říkají členové No Fun kolektivu, držitelé Ceny Jindřicha Chalupeckého

Mezi letošními laureáty Ceny Jindřicha Chalupeckého se ocitl i kolektiv No Fun, který stojí rozkročený mezi světem videoher, uměním, teorií a queer aktivismem. Proč by měli videoherní vývojáři navštěvovat galerie a jak se videoherní průmysl staví ke queer perspektivám?

Karel Veselý
Myšlení Petříčkem? Výstava v GHMP vybízí k události setkání s obrazem

Výstava Myšlení obrazem v Galerii hlavního města Prahy představuje úctyhodný počet čtyřiceti tří autorek a autorů různých věkových kategorií i médií. Navazuje na stejnojmennou knihu filozofa Miroslava Petříčka, který je i jedním z autorů koncepce výstavy.

Kateřina Štroblová
Nutnost péče, status umělce a Gočárovy Automatické mlýny. Výtvarné umění v roce 2023

Iniciativy upozorňující na neudržitelnost současného stavu financování kulturní práce nebo reakce na události v Palestině zmiňují respondenti naší pravidelné výroční ankety ze scény výtvarného umění.

red
Výstava o Genesis P-Orridge odkaz britských provokatérů spíše zatajuje

Vůdčí osobnost britského kolektivu COUM Transmision a industriálních pionýrů Throbbing Gristle se v holešovickém DOXu dočkala pozoruhodné retrospektivy. Od návštěvníků ale žádá, aby si veškerý kontext o umělcích nastudovali sami.

Karel Veselý
Pokračování černobílé doby ve Veletržním paláci. Kam zmizeli oficiální umělci?

Retrospektivní výstava ze sbírek Národní galerie slibovala reinterpretaci dějin českého poválečného umění. Nakonec ale příliš mnoho důležitých postav opomíjí.

Zuzana Krisková
Dánský umělec odevzdal galerii prázdná plátna. Teď musí vrátit více než jeden a půl milionu korun

Konceptuální umělec Jens Haaning předal Muzeu moderního umění v Aalborgu jako výsledek zakázky bílá zarámovaná plátna. Bankovky si ponechal.

jnb
Narativ o „ruském“ umění má za cíl vymazat ukrajinskou identitu, říkají umělkyně

Rozhovor s umělkyněmi Mashou Kovtun a Darjou Lukjanenko o přístupu galerie v Náchodě k dílům z bývalého Sovětského svazu připomíná, že i umění je sférou, skrze niž Rusko rozšiřuje svůj vliv.

Jan Hamerský
Setkání s feminismem mi pomohlo uchopit vlastní studium na AVU, říká Martina Drozd Smutná

S úspěšnou malířkou a letošní laureátkou Ceny Jindřicha Chalupeckého o vlastních cestách k feminismu, radosti z malby, překonávání mistrovského modelu i důležitosti sdílených zkušeností.

Apolena Rychlíková
„Turistou proti své vůli“. Jak umělci utíkali před evropským fašismem

Řada antifašistických umělců musela opustit Československo po zabrání velké části území nacistickým Německem. Jejich cesty i osudy byly plné útrap. Přesto je čekal lepší život než ty, kteří zůstali.

Pavel Karous, red
Lidé bez domova – osudy utečenců a pracovní tábory pomnichovské druhé republiky

Po mnichovských událostech a záboru československého pohraničí se tématem číslo jedna stává nejen uprchlická krize, ale také postupná fašizace druhé republiky. Obojí proniklo i do českého výtvarného umění.

Pavel Karous, red
„Boje a zápasy“ – surrealismus proti realitě války

Další díl pořadu Antifascist Art ukazuje, že angažovanému antifašistickému umění se ve třicátých letech nevyhýbali ani surrealisté, kteří pracovali s podvědomím.

Pavel Karous, red
Ani berlínská Kunsthalle není svatá. Známé umělkyně a umělci protestují proti privatizaci umění

Protesty berlínské kulturní obce se snaží upozornit na neúměrnou podporu privátní Kunsthalle z veřejných zdrojů a na napojení některých jejích představitelů na ruské oligarchy.

Jiří Sirůček
Exekuce v Blansku, anti-artwash v pozdním kapitalismu a radikální queer domina. Výtvarné umění 2021

Dění na půdě výtvarných škol, změny v politice, společenská hnutí nebo artwashing – to vše a mnoho dalšího ovlivňuje podle našich respondentů podobu současného výtvarného umění.

red
AVU bude mít poprvé ve své historii v čele ženu. Mariu Topolčanskou

Rektorku Mariu Topolčanskou ve středu zvolil tajnou volbou akademický senát.

bja
„Udržitelnost se netýká jen recyklovaných kelímků, ale i lidských těl,“ říká Tereza Stejskalová

S kurátorkou, publicistkou a spoluzakladatelkou umělecké Feministické instituce jsme mluvily o udržitelnosti v umění, pečujícím prostředí, přehlcenosti v uměleckém provozu i podobách úspěchu.

Apolena Rychlíková
Valentýna Janů a Jakub Jansa: Ceny znamenají péči a mělo by je dostávat co nejvíc lidí

Hosty dalšího Popu byli dva z pěti laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého – autorka filmu Hair Flip a dekonstruktér narativů, který vystavil sedmou epizodu svého seriálu o společenském vzestupu celeru.

Táňa Zabloudilová
Hněv je fyzický, dá se přetavit v materiál pro tvorbu, říká laureát Chalupeckého ceny Robert Gabris

V komentovaném rozhovoru s jedním z letošních laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého Robertem Gabrisem jsme se zaměřili na možnosti dekolonizace etnografických muzeí a problémy marginalizovaných sociálních skupin.

Tereza Špinková
Dovolená je změna stavu mysli – nezáleží, kde jste, říká fotografka, která se rekreovala na Sídlišti Ďáblice

Pražská fotografka Tereza Bonaventurová, kterou dlouhodobě zajímá téma overturismu, se letos na prázdniny vypravila do pražských Ďáblic. Přemýšlela tu o podstatě dovolené.

Iva Ch. Růžičková
Toyen vystupovala radikálně proti fašismu i genderovým normám prvorepublikové společnosti

V pražské Národní galerii probíhá velká výstava Toyen: Snící rebelka. S kunsthistoričkou Barborou Bartůňkovou jsme mluvili o antifašismu, levicových postojích i genderové identitě této slavné avantgardní umělkyně.

Jan Bělíček
Že si mě koupíš, podpoříš hnus. Vole a Kurvy Češi mezi AVU a punkem

V okruhu pražské Akademie výtvarných umění a na ni napojené umělecké scény vznikají nejen vizuální, ale také hudební projekty. Přetiskujeme hudební reportáž, která vyšla v kulturním čtrnáctideníku A2.

Miloš Hroch
Líbání přes sklo. S Michalem Mánkem o galerijní scéně v době pozastavené kultury

Z nového čísla časopisu A2, věnovaného dopadům koronavirové krize na výstavní a muzejní provoz, publikujeme rozhovor s provozovatelem pražské galerie Svit.

Natálie Drtinová
Bad Beuys „ukradli“ Beuyse a darovali ho tanzánskému muzeu. Upozorňují na přežitky kolonialismu

Německý umělecký kolektiv ukradl z aktuální výstavy v Oberhausenu artefakt slavného konceptuálního umělce Josepha Beuyse a „nebyrokraticky ho převezli“ do Tanzánie.

nop
Jsou děti umělci? Proč nelze známkovat dětské umělecké projevy

Představa, že lze známkovat výtvarnou výchovu tak, aby to mělo smysl, pomíjí umělecké vnímání dětí a dusí jejich touhu vyjadřovat se prostřednictvím tvorby. 

Peter Chvojka
Vymanit se ze zaběhnutých modelů. Bienále Ve věci umění jako příklad angažované instituce

V Praze byl koncem července zahájen první ročník nového bienále Ve věci umění s titulem Pojď blíž. Přehlídka vyzývá k vystoupení ze sociálních bublin a klade si otázku, na jakých principech by mohly fungovat umělecké instituce. 

Natálie Drtinová
Výstavy reflektují environmentální žal a odhalují svou uhlíkovou stopu. Komu ji ale ukazují?

Klimatická změna se stala i pro český umělecký svět palčivým tématem. Otázka, jak přetavit v realitu touhu stát se inspirací kolektivního úsilí, je tak naléhavější než kdy jindy.

Tereza Špinková