český film | Deník Alarm

Celebrity, nebo zoufalci bez zábran? Film Manželé Stodolovi vybízí k diskusi o devadesátých letech

Film Petra Hátleho sleduje pár sériových vrahů, kteří jako by uzavírali éru devadesátých let. Toto smutné dědictví je přitom stále živé. A nejen v popkultuře.

Eva Klíčová
Přišla v noci a nebyla sama. Přišla s ní tíha minulosti – rodinné i sociální

O filmu Tomáše Pavlíčka a Jana Vejnara se často mluví jako o hororu. Ve skutečnosti jde o humorně psychologické drama v podmínkách bytové krize.

Eva Klíčová
Život je krátký a osamělý jako skok z desetimetrové věže

Film Natálie Císařovské Její tělo dosahuje minimálními prostředky ucelené a emočně i divácky náročné výpovědi o vrcholovém sportu, smrti i individualistické společnosti.

Eva Klíčová
Kličkování mezi kulkami. Film o Mašínech nabízí zážitek, ne materiál k přemýšlení

Bratři o krvavé cestě Josefa a Ctirada Mašínových za svobodou jsou nejlepší jako dynamický akční thriller, v němž dochází k překonávání hranic států i těl. Film je vyprávěn bez hluchých míst, ale i bez hloubky a kontextu.

Martin Šrajer
Co je přirozené? Zdařilá detektivka Úsvit útočí na strach z jinakosti

Nový film Matěje Chlupáčka se odehrává v Československu třicátých let, vypovídá však o problémech dneška a odhaluje křehkou povahu modernity.

Jan Šíma
Fantastika pod detektivní dekou. Bod obnovy je dobrá sci-fi bez vize

Celovečerní debut Roberta Hloze nás zavádí do roku 2041, kdy si lidé mohou zálohovat svoji mysl. Ukazuje, že i česká sci-fi s omezeným rozpočtem může mít evropské parametry.

Antonín Tesař
Film jako výchovná lekce. #annaismissing upozorňuje na nástrahy sociálních sítí

Tvůrci oceňovaného seriálu #martyisdead ukazují, že online sféra není od našich životů oddělitelná. Promlouvají o důležitých problémech, ale žádný z nich nedokáží vytěžit.

Jan Šíma
Čeští lvi absorbovali seriály i dokumenty, český film je ale stále konzervativní

Letošní filmová ocenění ukázala, že i u nás dochází ke stírání rozdílů mezi filmovou a seriálovou tvorbou. Není však jisté, zda bude tento vývoj pokračovat v příštích letech.

Martin Šrajer
Klam ve vztazích, pravda v kartách. Film A pak přišla láska… si žádá citovou investici

Šimon Holý ve své psychologické studii mateřské lásky a rodinných traumat sleduje čtyři ženy různého věku. Dvě z nich se nacházejí před bodem zlomu. Pomůže jim ezo?

Martin Šrajer
Hovno, nebo krev? Dokument Zkouška umění svým aktérům nedává na výběr

Observační dokument Zkouška umění využívá přijímačky na AVU k pobavení publika. Vznikla komedie, která ale o povaze umění a uměleckých institucí mnoho neříká.

Martin Šrajer
Banger jde po stopách kokainu za mladým divákem a daří se mu to

Film Adama Sedláka Banger se svou energií vymyká české filmové produkci, v níž dominují generické komedie pro starší a pokročilé. Některým úskalím se ale snímek natočený na iPhone nevyhnul.

Eva Klíčová
Bránit rodinu dezinformacemi. Komedie Kdyby radši hořelo nabízí místo výsměchu pochopení

Celovečerní debut režiséra Adama Kolomana Rybanského je vážnou výpovědí s uměleckými ambicemi i divácky vděčnou zábavou, která nemoralizuje.

Jan Šíma
Imploze českého světa. Havelkova Mimořádná událost vysála domácí mediasféru i dějiny filmu

Jiří Havelka v nové tragikomedii opět podrobuje českou společnost sebezpytu. Tentokrát ale zbloudil někde mezi Troškou a Chytilovou – smáli se ale spíše fanoušci filmu Slunce, seno, jahody.

Eva Klíčová
České filmy z Varů: Zátopek je zapomenutelný, Každá minuta života vyznívá jako tragédie

V letošní hlavní soutěži filmového festivalu v Karlových Varech jsou hned čtyři české filmy – z toho dva dokumenty, které se v této kategorii vyskytly vůbec poprvé.

Tereza Domínová
Kolaps #45: Veronika Pehe: Nad bizárem devadesátkových filmů se nemá cenu povyšovat

O filmech z dob transformace a privatizace přišla do Kolapsu mluvit historička a redaktorka Alarmu Veronika Pehe.

Český národ jako hovno na botě dějin. Satirická Okupace je suverénní režijní debut

Thrillerově černá komedie o jedné noci v jednom baru rozvíjí jednoduchou anekdotu do podoby jízlivé alegorie o všech šancích na hrdinství, které jsme jako jednotlivci i národ promarnili.

Martin Šrajer
Příběh hrůzostrašné Eliz je malou událostí českého filmu

Přichází resuscitace českého dětského filmu? Při premiéře krátkého filmu Elišky Kováříkové a Adama Struhaly to jistě napadlo nejednoho diváka.

Iva Ch. Růžičková
Udílení Českých lvů jako vzkaz českému Titaniku: Nic se neděje, orchestr hraje dál

V sobotním slavnostním udílení Českého lva se zrcadlily všechny vlastnosti české covidové tragédie. Obzvláště silný byl následný pocit většiny, že si z ní elita dělá opět dobrý den.

Daniel Zeman
Pandemický ceremoniál ukázal, že Čeští lvi tvoří svět sám pro sebe

Namísto toho, aby se dočkali úlevy od zpravodajství, mohli diváci v sobotu večer na ČT dvě hodiny poslouchat, jak náročnými časy procházíme.

Martin Šrajer
Krajina ve stínu zobecňuje české dějiny v jednoduché vyprávěnce o tom, že lidé jsou zlí

Bohdan Sláma podle scénáře Ivana Arsenjeva zpracoval několik citlivých témat československé historie. V pohraniční vesnici rozehrává epický příběh let 1939 až 1952, kde dojde i na odsunutí Němců.

Dan Krátký
Génius české pohody a laskavého humoru Jiří Menzel

Zesnulý režisér Jiří Menzel byl ikonou „hezkého českého filmu“, tvůrcem, který hledal humor i v té největší tragédii. Už před třiceti lety neměl co říct, a pokud byl kdy odvážný, pak jedině v příslovečných mezích zákona.

Jan Hamerský
Disidentské polyamory. Film Havel překládá život intelektuála do neintelektuálního jazyka

První celovečerní hraný film věnovaný Václavu Havlovi působí jako ohledávání různých možností, jak život českého dramatika, disidenta a politika uchopit divácky vděčným způsobem.

Martin Šrajer
Čeští lvi překvapivě předvedli, jak může vypadat důstojná oslava českého filmu

Sedmadvacátému předávání cen České filmové a televizní akademie vládlo nejen Nabarvené ptáče, oceněné v osmi kategoriích včetně té hlavní, ale i nenucený humor.

Martin Šrajer
Film V síti dává zakusit, co zažívají oběti sexuálních predátorů, podstatu problému ale míjí

Dokument, v němž herečky v rolích pubertálních dívek čelí internetovým predátorům, se pohybuje na hraně ušlechtilého upozorňování na problém a senzacechtivé fascinace.

Martin Šrajer
Zmatený, ale inspirativní: Zelenkův explicitně politický Modelář je kontrolovaný chaozz

Autor respektovaných filmů Karamazovi, Rok ďábla nebo Knoflíkáři Petr Zelenka se vrací po rozpačitě přijaté hříčce Ztraceni v Mnichově. Politiku a experimentování s vyprávěním neopouští.

Dan Krátký
Ceny českých filmových kritiků 2020: trpký návrat do minulosti

Jubilejní desátý ročník cen udělovaných lidmi, kteří se v Česku vyjadřují k filmům, vyvolal rozpaky nejen kvůli vyzdvihnutí některých snímků, ale i pojetím večera.

Martin Šrajer
Pražské orgie: film, ve kterém není ani sex, jen spousta lidí v županu

V novém filmu Ireny Pavláskové, natočeném podle knižní předlohy Philipa Rotha, se americký spisovatel ocitne v normalizační Praze. Nebo spíš v její nezáměrné karikatuře?

LP Fish
Nabarvené ptáče zastiňuje vše, co u nás bylo v poslední době natočeno

Film Václava Marhoula, který vzbudil vzrušené reakce na festivalu v Benátkách, je lepší než knižní předloha Jerzyho Kosińského.

Martin Šrajer
Všechno bude: pravidla diktovaná dětskou fantazií

Film Olma Omerzu Všechno bude je subverzivní právě tím, že postrádá sociálněkritický osten, který se od něj očekává.

Michal Böhm
Emancipační realismus snímku Na krátko

Na krátko Jakuba Šmída podobně jako televizní film Dukla 61 překonává jeden z limitů tuzemské polistopadové kinematografie – perspektivu pražských liberálů. Nastávají pro český film lepší časy?

Jan Černý