Schůzka premiéra, ministra školství a ministra financí kvůli necelé miliardě pro školy vypadá jako parodie, kterou si vymyslel Andrej Babiš.
Fialova vláda slibuje efektivní stát. Slibuje vyhazování tisíců úředníků. Bez nich se ale stát nikam neposune, pouze se zhroutí.
Domácí úkoly jsou nedílnou součástí českého vzdělávacího systému. Řada rodičů je vyžaduje, pro děti z neprivilegovaných rodin jsou ale jednou z bariér k lepšímu životu.
Premiér Petr Fiala nechápe, proč školy stávkují. Nejspíš netuší, v jaké zemi žijeme a co dělá jeho vláda.
Po frázích o vzdělání jako prioritě přichází realita Fialovy vlády. Ve výdajích na školství se propadáme zpět na dno zemí OECD.
Nová studie organizace Partnerství pro vzdělávání 2030+ a PAQ Research ukazuje, jak fungují úspěšné vzdělávací soustavy v zemích, které dosahují lepších výsledků než české školství.
Ministerstvo školství si nechalo zpracovat rozsáhlou analýzu týkající se segregace romských dětí. Ta ukazuje, že v posledních letech se na situaci nic nezměnilo a všem aktérům stav vyhovuje.
Nastupující ministr školství Mikuláš Bek se chystá řídit dlouhodobě zanedbaný resort v situaci, kdy ministr financí chce všem seškrtat peníze.
Základní školy nebudou schopné přijmout všechny ukrajinské školáky. Nejhůř je na tom Praha, kde starostové upozorňují na blížící se „kolaps systému“.
Andrej Babiš sklidil za své neznalosti celkem oprávněný posměch. Naše představa, co to je vzdělání, se ale musí změnit.
Školství a jeho financování patří k hlavním tématům evropských volebních kampaní. Ovšem podle posledního měření jsou rozdíly v platech učitelů napříč Evropou značné.
Nový dokumentární snímek nahlíží do prostředí svobodného vzdělávání v Česku. Může „unschooling“ českému školství přinést víc než jen kritiku zkostnatělého systému?
V poslední době se stále více tematizují různé podoby sexuálního obtěžování na vysokých školách. Jde o zásadní změnu. Ještě před pár lety se podobné kauzy neřešily vůbec.
Zatímco v českém školství učí především ženy, ministr Gazdík si do poradního sboru vybral především muže. Asi aby žákyně a studentky věděly, kde je jejich místo.
Britská odborová organizace National Education Union (NEU) zveřejnila údaje, které odhalují, že 44 procent učitelů plánuje do roku 2027 opustit svou profesi. Na vině je pracovní zátěž.
Na jednom pražském učilišti došlo koncem března k hrůznému činu – student zavraždil svého učitele. Český vzdělávací systém je ovšem násilí plný. A to je podstata problému.
Se spoluautorem studie o integraci ukrajinských uprchlíků, kterou připravili výzkumníci z PAQ Research a Českých priorit, jsme mluvili o výzvách českého vzdělávacího systému.
Osudy dětí určuje, kde a komu se narodí, mnohem více, než je v Evropě běžné. Kromě rodinného zázemí pak záleží také na školách, které se od sebe dramaticky liší v rámci krajů i okresů.
Švédská vláda plánuje omezit finance pro soukromé školy ve prospěch těch státních. Podle ministryně školství nesou soukromé školy menší odpovědnost a ty státní by tím neměly být ekonomicky trestány.
Dlouhodobě podfinancované a dehumanizované státní školství odpuzuje schopné pedagogy i kritické rodiče. Místo stmelování a slučování vytváříme sociální segregaci.
Jak se demonstrovalo za ekologii před více než třiceti lety? Jak se demonstruje dnes? A jak tuto zkušenost předat studentům?
Organizace Amnesty International zveřejnila novou zprávu, v níž ukazuje přetrvávající diskriminaci dětí se speciálními potřebami v českém školství.
Začátek školního roku znamená pro mnohé rodiče velkou investici. Průměrný výdaj na školní výbavu se blíží pěti tisícům Kč. Pomoci může škola, ministerstvo práce a sociálních věcí a někdy i územní samospráv
Pandemický rok se výrazně promítl do kvality vzdělání. Nerovnost vzdělání nejhůře dopadla na děti ze sociálně slabších rodin. Právě ty ale mají zájem se vzdělávat.
Děti jsou naše budoucnost, a proto je náš stát okázale ignoruje. Podstatnější než otevřít školy tak bylo zpřístupnit před Vánoci hospody a na jaře wellness.
Přijímací zkoušky na střední školy budí emoce každý rok – a letos zvlášť. Zdá se, že tvůrci testů zvolili přesně opačnou strategii, než je ta, kterou doporučuje ministerstvo školství.
Z výzkumu České středoškolské unie vyplývá, že dvě třetiny studujících by si přály víc sexuální výchovy na školách. Informace o sexu získávají především z porna.
Zbytečně dlouhé a epidemiologicky neefektivní uzavření škol svědčí o tom, že vládní garnitura chce mít z Česka montovnu, a ne vzdělanostní společnost.
Mýtus o tom, jak kulturně vzdělaní lidé zatěžují republiku svou nepoužitelností, slouží mocenské manipulaci a kategorizaci lidí připomínající třídění dobytka.
Školy silně nadprůměrné i za průměrem velmi zaostávající – české školství dnes trpí především hlubokými nerovnostmi. Ty utvrzuje také médii přebíraná rétorika redukující děti na budoucí pracovní sílu.