film | 2. stránka | Deník Alarm

Blažiny lekce. Vítězný film z Karlových Varů je sžíravou kritikou bulharské společnosti

Příběh o podvedené seniorce je díky žánrovým prvkům divácky vděčný, aniž by opouštěl realistické vyznění. Kromě Křišťálového glóbu si film odnesl i cenu pro představitelku hlavní role.

Jan Šíma
Dovolená s Cronenbergem. Infinity Pool je misantropická noční můra z přímořského letoviska

White Lotus pro úchyly. I tak by se dal stručně charakterizovat nový film režiséra Brandona Cronenberga Infinity Pool. V temné sci-fi o skupině turistů v zemi, která jim umožňuje beztrestně páchat zločiny, se nám dělá špatně nejen z toho, jací jsme, ale i z toho, jakými bychom snadno mohli být.

Antonín Tesař
Najít katarzi v umění. Andersonovo podmanivé Asteroid City nabízí lék na existenciální tíseň

Ve svém jedenáctém filmu konstruuje Wes Anderson další ze svých stylizovaných světů. Ukazuje, že umělecká tvorba je pro něj především způsobem zvládání úzkostí a traumat.

Jan Šíma
Těžký život kanibalů za Reagana. Hororová love story s Chalametem je silná obrazová jízda

Luca Guadagnino pět let po smyslné romanci Call Me By Your Name znovu režíroval Timothéa Chalameta. Podobenství o dvou mladých lidech, kteří se milují až k sežrání, získalo v Benátkách cenu za režii.

Martin Šrajer
Přiznat si omezenost vlastní perspektivy. Oceňovaná Noc 12. vypráví o vraždě ženy ve světě mužů

Tvůrce rafinovaných žánrových filmů Dominik Moll se obrací ke skutečnému případu upálené dívky. Konfrontuje nás s tím, jak přistupujeme k ženským obětem.

Jan Šíma
Kde prim nehrají peníze a reklama: které krátké filmy se objevily na Oscarech?

Klimatická krize, náboženská dogmata a dívčí dospívání – taková byla témata nejlepších kraťasů nominovaných na Oscara v kategorii, kterou většina mediální pozornosti míjí.

Martin Šrajer
Velryba Darrena Aronofského získala dva Oscary. Navzdory smíšeným reakcím kritiky

Film Darrena Aronofského je příběhem složité nápravy minulých chyb. Z nenápadného vyprávění o jedné z mnoha rozvrácených rodin se postupně stává metafyzické podobenství o vykoupení ze života, který se nepovedl.

vrba1
Konec jednoho přátelství. Ve vílách z Inisherinu je osobní zároveň politickým

Temná existenciální komedie, ve které McDonagh znovu zkoumá lidskou neschopnost potlačit ego a spolupracovat v zájmu většího celku, neproměnila žádnou z devíti oscarových nominací.

Martin Šrajer
Drama Tár je komplexní studií zneužívání moci ve světě umění

Film Todda Fielda se strhující Cate Blanchett přináší reflexi vztahu umění a společnosti v dynamickém vyprávění o rozpadu tvůrčí osobnosti. Nevyhýbá se ani absurdním, odlehčeným polohám.

Jan Šíma
Je mi ze sebe a z tohohle světa špatně, sahá nám do svědomí norský film

Norský snímek Je mi ze sebe špatně, který vstoupil do českých kin, prozkoumává naše narcistní životy pohledem nesympatické antihrdinky, ve které se částečně poznáme každý.

Tereza Domínová
Hledání životních jistot v supermarketu. Bílý šum je pestrobarevný film o smrti

Temně komická společenská satira o hledání smyslu ve světě zamořeném informacemi potvrzuje nadčasovost knihy Dona DeLilla. Film Noaha Baumbacha za ní nezaostává významovou ani stylistickou bohatostí.

Martin Šrajer
Úspěch založený na lži. Detektivka Na nože: Glass Onion je zábavná, ale bezzubá satira

Režisér a scenárista Rian Johnson se vrátil k postavě detektiva Benoita Blanca. Jeho sociálně kritická detektivka však tentokrát míří na příliš snadné cíle.

Jan Šíma
Když vina dopadá na ty, co si to nejméně zaslouží. Film Oběť analyzuje neviditelné systémy moci

Snímek Oběť slovenského režiséra Michala Blaška se zaměřuje na fungování systémových struktur ve společnosti, které pomáhají generovat a udržovat nerovnost a zároveň využívají různé nejasné události jako propagandu.

Iva Baslarová
Aftersun, Arvéd a další skvosty. Nejlepší filmy roku 2022

V letošní filmové anketě se opakoval pouze jeden snímek. Aftersun skotské debutující režisérky Charlotte Wells. Zbytek seznamu je pestrým výběrem diváků, kteří se filmem zabývají z různých pozic.

red
Avatar: The Way of Water je novou výpravou do fascinujícího světa. Napodruhé už ale neohromí

Pokračování úspěšného snímku Avatar se kromě velkolepé sci-fi pokouší i o rodinné drama. Pořád ale zůstává u jednorozměrných postav.

Jan Šíma
Film jako terapie. Spielbergovi Fabelmanovi jsou působivé drama o síle filmu i možnosti odpuštění

Osobní témata nestála ve filmech Stevena Spielberga nikdy stranou. Tentokrát je konfrontuje přímo. Vyspěle a bez zbytečného sentimentu.

Jan Šíma
Interrupce jako transformativní zkušenost. Film podle Annie Ernaux je i o ženském autorství

Vítězný film z loňského festivalu v Benátkách je zdařilou adaptací díla nobelistky Annie Ernaux, ve kterém se osobní překrývá společenské v empatickém vyprávění.

Jan Šíma
Náš film ukazuje i způsob, jak se lze vyrovnat s nedokonalostí světa, v němž žijeme, říkají Vlasáková s Grosan

Po mezinárodním úspěchu se film Běžná selhání scenáristky Kláry Vlasákové a režisérky Cristiny Grosan dostal i do českých kin. Jaká byla cesta od námětu k hotovému snímku?

Apolena Rychlíková
Místo satiry o kapitalismu satira stvořená kapitalismem. Trojúhelník smutku přitakává statu quo

Ruben Östlund si z Cannes odvezl Zlatou palmu za cynickou moralitu o křehkosti i houževnatosti kapitalistického systému. V některých ohledech zachází do extrémů, ale většinu času zůstává na povrchu.

Martin Šrajer
JLG: smrt. Zemřel filmař, který ušel dlouhou cestu od filmového obrazu k obrazu filozofickému

V úterý 13. září zemřel Jean-Luc Godard, filmař, popkulturní ikona a radikál, který nikdy neustrnul, osvobodil se od estetiky a vždy důsledně mapoval možnosti svobody.

Michal Bregant
Moje tělo, můj horor. Subžánr přivlastněný ženami

Mezi filmy režisérek nastupující generace se často objevují snímky patřící k takzvaným body hororům. Čím autorky tento subžánr láká? Přetiskujeme text z nového čísla A2, které se věnuje splatterpunku.

Dana Licehamrová
Žižka pro dnešní Česko. Jáklův neoliberální bojovník bez boha

Nový snímek o Janu Žižkovi nemá smysl poměřovat historickou skutečností. Místo nábožensky zanícených bojovníků nabízí „svobodné“ žoldnéře, kteří spoléhají sami na sebe.

Milena Bartlová
Najít se díky filmu. Seriál Oliviera Assayase Irma Vep potěší hlavně cinefily

Filmování podle Assayase nelze oddělit od života. Nepřekvapí proto, že se filmař v hravém seriálovém rozšíření svého kultovního filmu vypořádává vedle změn filmového průmyslu také s vlastním životem.

Martin Šrajer
Síla pohledu. Nene Jordana Peeleho je western naruby a jeden z filmů roku

V hororovém sci-fi westernu Nene lítá v oblacích nad ospalým kalifornským rančem něco jako UFO. Skutečnými původci nebezpečí jsou ovšem lidé dole na Zemi.

Martin Šrajer
Jiné, lepší světy. Ve Všechno, všude, najednou je kapitalismus krabička, v níž jsme uvězněni

Sci-fi, fantasy, kung-fu, sociální a psychologické drama, akce, komika, budhismus, feminismus, queer… To vše se v rychlém tempu na diváka valí 139 minut, první nádech je možný až v poslední čtvrtině filmu.

Eva Klíčová
Připoutat ženu k životu, který nechce. Jak vypadá interrupce ve filmech a seriálech?

V souvislosti s rozhodnutím Nejvyššího soudu Spojených států se diskutuje o interrupcích na všech možných úrovních. Jak je vyobrazuje audiovizuální popkultura?

Klára Vlasáková
Horor Muži váhá mezi cílenou kritikou a podobenstvím misogynie jako odvěkého prokletí žen

Režisér a scenárista Alex Garland se ve svém novém snímku zabývá patologickou nenávistí k ženám. Příklonem k symbolickému pojetí ale nakonec jeho výpověď ztrácí na působivosti.

Jan Šíma
Baxova účast na nejdůležitějším filmovém festivalu je v kontrastu k jeho neschopnosti prát se za českou kulturu směšná

Česká televize je v problémech kvůli nízkým poplatkům, HBO odchází ze střední Evropy a Státní fond kinematografie nemá dostatek peněz. Martin Baxa jen krčí rameny a promenáduje se ve Varech.

Apolena Rychlíková
Estráda na steroidech. Elvisův životopis od Baze Luhrmanna je strhující zážitek

Filmová biografie Elvise Presleyho je průletem třemi dekádami amerických dějin. Jednu z největších hudebních ikon australský režisér portrétuje jako oběť rolí, které jí vnutil zábavní průmysl.

Martin Šrajer
Drak bez hlavy. Filmy o atentátu na Heydricha

Atentát na Heydricha se stal motivem několika českých i koprodukčních filmů. Filmová zpracování této historické události ukazují, že se zdaleka nejedná o neproblematický námět. Přetiskujeme text z nového čísla A2.

Antonín Tesař