vzdělávání | Deník Alarm

Budoucnost ukrajinských dětí je nejistá, zatím ani nevíme, kolik jich chodí do školy

Situaci ukrajinských dětí komplikuje skutečnost, že část z nich nechodí do školy. Kolik je to přesně, zatím český stát nedokázal spočítat.

Saša Uhlová
„Řada škol má tendence sociálně znevýhodněné žáky odmítat,“ říká odborník na problematiku segregace Zbyněk Němec

Odstranění segregace by se mělo stát zájmem všech. Na otázku, jak toho docílit, odpovídá speciální pedagog Zbyněk Němec.

Ester Klimecká
Zemědělství prý není pro mladé. Farmářská škola ale dokazuje, že o ekologické zemědělství zájem mají

V Praze byla otevřena vzdělávací instituce pro výuku ekologického zemědělství. Jedná se o milník v této oblasti. Zájem o studium je veliký. Mezi studenty najdeme velké množství mladých lidí.

Tomáš Uhnák
Exkurze do vězeňského autobusu. Segregace romských dětí v Česku nikam nezmizela

Česká republika je dlouhodobě kritizována za segregaci ve školství. Dostupnost vzdělání se odvíjí od ekonomického statusu rodičů.

Pavel Šplíchal
Programové prohlášení vlády šíří dezinformace. Vzdělání není priorita

Odpor skoro všech vlád vůči financování školství nejspíš vyplývá z jednoduchého faktu, že čeští politici nenávidí českou společnost, vzdělání a kulturu. Budoucnost země je nereálná.

Stanislav Biler
Feudalismus neskončil. Studie ukazuje, jak elitní americké školy preferují děti bohatých rodičů

Nová studie porovnává přijaté uchazečstvo na 12 elitních soukromých vysokých škol. Být z bohaté rodiny je kvalifikace k přijetí.

stb
Zdaněním studentů na cestě zpět k feudalismu

ODS snížila daně nejbohatším a ulevila živnostníkům. Rozpočet chce řešit oškubáním studentů. Vzdělávací systém tak bude od začátku do konce postaven na šikaně dětí a mladých z chudších poměrů.

Stanislav Biler
„Kudrna prohlubuje problémy ÚSTR. Situace je vážná,“ říká za Oddělení vzdělávání ÚSTR Václav Sixta

Rozhovor s historikem a zástupcem vedoucího Oddělení vzdělávání na Ústavu pro studium totalitních režimů Václavem Sixtou o tom, jak probíhal jejich spor se současným vedením a proč se celé oddělení rozhodlo rezignovat.

Ondřej Bělíček
Středoškolské martyrium: stát ruinuje budoucnost dětí

K přijímačkám míří nejsilnější ročník a místo vzdělání stát dětem nabízí jen stres a zmařené ambice.

Stanislav Biler
Mluvte s dětmi o politice. Kompetence, které tak získají, se jim budou hodit

Děti tvoří budoucí voličstvo. Přesto v řadě škol přetrvává názor, že by politika měla zůstat mimo svět dětí. Kdo je potom naučí rozumět PR strategiím politických kampaní?

Martina Malinová
Až jednou vyrosteš, budeš doktorem práv

Kauza rychlotitulů na Mendelově univerzitě v Brně představuje vyvrcholení porevolučního trendu devalvace vysokoškolských titulů v České republice. A nemá jednoduché řešení.

Anna Veselá
Do školství musíme investovat také proto, abychom jednou měli lepší ministry financí. Vyplatí se to všem

Podle ministra financí nemusí děti vědět, kdy byla Zlatá bula sicilská. Musí umět přemýšlet. K tomu jim má pomoci méně učitelů.

Stanislav Biler
Lepší svět můžeme hledat už na základní škole. O Paulu Freirem a projektu Futuropolis

Paulo Freire učil v šedesátých letech číst chudé brazilské rolníky. Základy své metody dopracoval na útěku před vojenskou juntou. S jeho nejslavnější knihou Pedagogika utlačovaných se teď mohou seznámit i čeští čtenáři.

Dalibor Levíček
Limity vzdělávací inkluze jsme my. Co brání realizaci finského vzdělávacího zázraku u nás?

Debaty o vzdělávání se často vedou bez adekvátních dat a důrazu na potřebnost veřejného inkluzivního školství, coby projevu demokratické společnosti.

Šárka Kiršnerová
První září pod tíhou ekonomické krize. Děti chudých rodin doplácejí na inflaci. Jejich životní šance to snižuje

Začátek školního roku bývá pro zranitelnější skupiny, jako jsou sólo rodiče a jejich děti, každoročně velkou zátěží. Letos se do situace promítá inflace, ceny energií i masivní zdražování.

Apolena Rychlíková
„Neučme děti fakta a správné chování, důležitější je tvořivá hra,“ tvrdí odborník na závislosti Gabor Maté

S kanadským lékařem maďarského původu a odborníkem na závislosti Gaborem Matém o síle traumat, výchově dětí a možnostech přijetí sebe sama.

Barbora Kleinhamplová
Od literárních dějin k textům. Jak (ne)otrávit studentům literaturu

Jak vypadají současné maturity a výuka literatury na střední škole? Je vyučování literatuře opravdu jen rutina a pro studenty nuda? Je možné podobu maturit i výuky změnit a reformovat?

Miloš Libich