film | Deník Alarm

Vzdát se vkusu, svobody a osobnosti. Priscilla vypráví o životě ve stínu Elvise Presleyho

Dospívání, uvěznění ve zlaté kleci, napětí mezi veřejným a soukromým životem – to jsou hlavní témata režisérky Sofie Coppoly, která zfilmovala život Priscilly Presley.

Martin Šrajer
Zločin, který uniká našemu chápání. Soudní drama Saint Omer je výzvou k naslouchání

Režisérka Alice Diop se zabývá skutečným případem vraždy ročního dítěte. Spravedlnost zde nepředstavuje soudní verdikt, ale konfrontace s cizí zkušeností.

Jan Šíma
Za všechno si mohla sama. Back to Black je bizarní melodramatický jukebox s hity Amy Winehouse

Nový film o životě britské zpěvačky ohýbá její osudy tak, aby za kladné hrdiny byli její otec a exmilenec, a vymazává z její povahy všechno nebezpečné a podvratné.

Karel Veselý
Láska je víc než pravda. Film Svatá tvrdí, že když jde o komunismus, je v pořádku lhát

Televizní drama s Jiřinou Bohdalovou vypráví skutečný příběh ženy, která si vymyslela, že byla uvězněná ve stalinském gulagu, a postavila na tom svoji kariéru spisovatelky a pamětnice. Film režiséra Jiřího Stracha ze zajímavé zápletky vyvozuje pochybné morální závěry.

Karel Veselý
Pravda je to, co chceme slyšet. Oscarový film Americká fikce testuje hranice reprezentace

Podle románu Percivala Everetta vznikla melancholická komedie o rasových stereotypech a lobotomizaci amerického zábavního průmyslu.

Martin Šrajer
Někteří muži raději letí k Jupiteru, než aby šli na terapii. Adaptace Kosmonauta z Čech se povedla

Adam Sandler letí vesmírem s obřím mluvícím pavoukem, kterého uklidňují vibrace porouchaného záchodu a oříšková pomazánka. Přesto nejde o komedii.

Martin Šrajer
„Darjo, přestaňte!“ Český patriarchát z přenosového vozu České televize

Okřiknutí oceněné režisérky Darii Kashcheevy přímo při udílení Českých lvů může vejít do historie české popkultury. Ukazuje totiž, co musejí ženy v českém filmovém průmyslu každodenně zažívat.

Jan Bělíček
Jeden snímek, jeden život. Na Belinale byl uveden dokument o fotografce Libuši Jarcovjákové

Klára Tasovská ve svém dokumentárním portrétu Ještě nejsem, kým chci být rozpohybovala fotografie a život české tvůrkyně odvyprávěla empatickým pohledem. Světová premiéra snímku se odehrála na berlínském filmovém festivalu v sekci Panorama.

Ondřej Oharek
Jak žít ve světě, který nedává smysl. Zimní prázdniny jsou komedie s existenciální příchutí

Alexander Payne a Paul Giamatti spolu skoro dvacet let po Bokovce natočili další film. Jejich melancholická vánoční komedie o trojici outsiderů, jejichž životy zamrzly na místě, je nominována na pět Oscarů.

Martin Šrajer
„Klubové kultury v Berlíně jsou ohrožené prostředí,“ říká režisér filmu Po proudu

Německý queer tvůrce Hannes Hirsch při příležitosti uvedení svého celovečerního debutu hovořil o důležitosti funkce klubů a raveů jako bezpečných prostor pro LGBT+ komunity. Film Po proudu ukazuje vliv Berlína na vývoj mladého hrdiny.

Timon Láska
Budovat ráj v sousedství Osvětimi. V Zóně zájmu nejvíce děsí násilí, které nevidíme

Film Jonathana Glazera o veliteli vyhlazovacího tábora získal Velkou cenu na festivalu v Cannes a pět oscarových nominací.

Jan Šíma
Dospívat ve světě plném krutosti. Lanthimosovi Chudáčci jsou opulentním spektáklem

Oceňovaný film slavného řeckého režiséra nabízí podvratnou cestu za sebepoznáním. Je ale také meditací nad lidskou přirozeností a naší touze po moci a Lantimos v něm zůstává nesmlouvavým glosátorem společenských vztahů.

Jan Šíma
„Vypotíme všechnu bolest, vypotíme všechen strach.“ Sestry z kouřové sauny působí emancipační silou

Film režisérky Anny Hints o hledání, sounáležitosti a sebepřijetí byl oceněn na festivalu v Sundance a získal Evropskou filmovou cenu za nejlepší dokument.

tomas-plocan
Ukončete spektákl! Film, který vám pomůže nenávidět kapitalismus ještě o něco víc

Myšlenky filozofa Guye Deborda jsou živé i s odstupem skoro šesti dekád. Film Společnost spektáklu představuje jeho slavné stejnojmenné dílo jako nástroj rezistence vůči současnému politickému systému.

Karel Veselý
Anatomie pádu, Boj o moc a Electra. Jaké jsou nejlepší filmy a seriály roku 2023?

Pravidelná výroční anketa Alarmu o nejlepší film roku vygenerovala vítěze, kterým je snímek Anatomie pádu režisérky Justine Triet. Přečtěte si, co dalšího oslovené osobnosti doporučují.

red
Zesměšnění velikána. Napoleon Ridleyho Scotta zakrývá provokací vlastní vyprázdněnost

Velkofilm o jednom z nejslavnějších vojevůdců a státníků si nezakládá na historické věrnosti. Zároveň ale postrádá zajímavou tvůrčí vizi.

Jan Šíma
Ani bezcitní vrazi, ani hrdinové odboje. Velký film o Mašínech potřebujeme, ale Bratři jsou mdlé dílo

Snímek režiséra (a vzdáleného příbuzného protagonistů) Tomáše Mašína se nepřiklání ani na jednu stranu pomyslného sporu o skupinu bratří Mašínů.

Vojtěch Šimák
Umění lékem na samotu. Kaurismäkiho Karaoke blues dojímá svou upřímností

Novinka Akiho Kaurismäkiho nabízí osvědčený recept slavného finského režiséra. Jeho pověstnou melancholii ale romantický příběh obohacuje o záblesky naděje a překonávání osamělosti.

Jan Šíma
Vraždy podle byznysové příručky. U Fincherova Zabijáka se smějeme prázdnotě vlastních životů

V dobách zakázkové ekonomiky to nemají lehké ani profesionální vrazi. David Fincher natočil další jízlivý procedurální thriller o excesech pozdního kapitalismu.

Martin Šrajer
Naše identita je stále otevřená. Manthia Diawara o africkém filmu, kolonialismu a přijetí rozmanitosti

V šedesátých letech bylo společným jmenovatelem afrických filmů vymezení proti kolonialismu. Dnes už se toto jednotící téma ztrácí, říká v rozhovoru filmový historik a režisér Manthia Diawara. Afričtí tvůrci podle něj hledí spíše do budoucnosti než do minulosti.

Jan Šíma
Kronika krutosti. Zabijáci rozkvetlého měsíce zachycují rasismus proti původním obyvatelům USA

Nový historický velkofilm Martina Scorseseho zkoumá, jak systémové zlo dokáže zkorumpovat původně nevinné jednotlivce. V mikrosvětě osady, která zbohatla díky ropě, spustí bílí muži rafinovaný kolotoč vraždění.

Antonín Tesař
Protest proti bezpráví. Hranice Agnieszky Holland obstojí více jako politické gesto než jako filmové umění

Nový film slavné režisérky čelil nesmlouvavým útokům polských konzervativců. Politické nasazení je nicméně jeho nejsilnější stránkou, snímek sám po strhujícím úvodu postupně ztrácí svoji intenzitu.

Jan Šíma
Anatomie pádu, autopsie vztahu. Strhující drama rozjímá nad mnohoznačností reality

Zlatou palmu v Cannes získala Anatomie pádu, rodinné i soudní drama režisérky Justine Triet. Nakolik spolehlivá jsou fakta, z nichž splétáme příběhy svých životů?

Martin Šrajer
Utrpení štábu se rovná utrpení diváků. Seriál Eliška a Damián testuje, co si ještě televizní národ nechá líbit

Seriál s Emmou Smetanou se stal smutným internetovým hitem. Ukazuje, že televize raději investují do masivní reklamy a ušetří na výrobě. Jak vznikají podobné televizní rychloseriály?

Jan Hamerský
Mijazaki bude mít nový domov. Studio Ghibli přechází pod Nippon TV

Klasik animovaného filmu uvede svůj nejnovější film Chlapec a volavka do českých kin v prosinci. Jeho studio se po bezmála dvou dekádách nezávislosti stěhuje pod křídla mediální korporace.

kve
Pinochet jako upír. Chile se vyrovnává s odkazem diktátora po svém

Temná satira Hrabě na dějiny Chile nahlíží optikou upírského hororu, který se nebojí brutality, černého humoru ani společenského komentáře. Film uvedl Netflix.

tomas-trneny
Nejlepší fašistické filmy o pomstě. Tarantinovy Filmové spekulace představují sedmdesátkový Hollywood

Slavný režisér Quentin Tarantino v současném showbyznysu sice často našlapuje jako slon v porcelánu, ale v knize Filmové spekulace ukazuje svůj zápal pro starší filmy, který je nakažlivý a originální.

Antonín Tesař
Minulost, kterou nejde smazat. Minulé životy skrývají za odměřeným zevnějškem emocionální výzvu

Debutový snímek americko-korejské dramatičky Celine Song spojuje vyprávění o nenaplněné lásce se zkušeností migrace.

Jan Šíma
Fantastický život z plastu. Co se nám snaží prodat Barbie?

Nový film Grety Gerwig je pestrobarevná mozaika feministických sloganů, která se snaží o dekonstrukci vlajkového produktu přední hračkářské společnosti.

Martin Šrajer
Od vítězství k pocitu viny. Oppenheimer je strhující mozaika o zlomovém momentu dějin

Dvanáctý snímek Christophera Nolana se zaměřuje na osobnost Roberta J. Oppenheimera a vznik první atomové zbraně. Nejsilnější je v momentech, kdy opouští konvence životopisných filmů.

Jan Šíma