doprava | Deník Alarm

ODS je pojem, který si nezaslouží žádné město

Primátor Svoboda by chtěl gumovat cyklopruhy. Samotné jeho myšlení ze všeho nejvíce připomíná gumu.

Stanislav Biler
Ministr dopravy prosadil více mrtvých na silnicích. Děkujeme

Martin Kupka prosadil zvýšení limitu na některých úsecích dálnic na 150 kilometrů za hodinu. Pro zvýšení neexistuje jiné zdůvodnění než populismus.

Stanislav Biler
Fotoreport: Poslední předprázdninový pochod za snížení rychlosti ve městech

Protesty za maximální rychlost třicet kilometrů v hodině ve městech od začátku budí vášně. Středeční akce to potvrdila.

red, Petr Zewlak Vrabec
Třicítky, cyklostezky a parkovací reforma. Co bude v Praze s dopravou? Na to hledá odpověď nový díl podcastu Bulvár

Speciální díl podcastu Bulvár, nahrávaný živě v rámci festivalu Za Prahu udržitelnou a sousedskou, se týkal dopravy. Hostil Žaloudka, Scheinherra, Lněničkovou a Polákovou.

Apolena Rychlíková, Táňa Zabloudilová
Třicítka ve městě jako „terorismus“? Poslední generace a její brněnští protivníci

Svobodní v jihomoravské metropoli vyzvali primátorku Vaňkovou, aby označila aktivisty za regulaci dopravy za teroristy.

Vladan Klement
Brněnský přednádražní prostor jako pomsta všem živým

Brno se pustilo do potřebné rekonstrukce přednádražního prostoru. Neexistující trasy pro cestující bohužel ohrožují zdraví i životy lidí.

Stanislav Biler
Fotoreport: Aktivista nasprejoval cyklopruh na pražské magistrále. Zadržela ho policie

Cyklista se rozhodl vyznačit cyklopruhy na magistrále v centru Prahy. Od svého gesta si slibuje větší tlak na řešení zoufalé situace cyklistů v Praze.

psp, Petr Zewlak Vrabec
Německá sleva na jízdném pomohla životnímu prostředí. Ušetřila takřka dva miliony tun emisí CO2

Kancléř Olaf Scholz označil měsíční jízdenku za devět euro jako zatím nejlepší nápad jeho vlády. Sleva na jízdném, která končí ve středu, výrazně pomohla životnímu prostředí.

kan
Zavedení „třicítky“ má v Bruselu výsledky. Výrazně ubylo vážných a smrtelných nehod

Snížení povolené rychlosti v evropských městech na třicet kilometrů za hodinu se podle dat vyplácí. Počet vážně zraněných či zabitých díky tomu klesl minimálně o třetinu.

bja
Třicítka ve městech – šikmá plocha k totalitě

Tento díl Všichni tady umřeme bude jen pro otrlé! Podíváme se v něm totiž do ulic Brna, kde jsme zkusili v autě experimentálně ověřit, proč je třicetikilometrová rychlost úplný nesmysl.

Stanislav Biler
S magistrálou na věčné časy. Proč se pražští politici obávají humanizace nejproblematičtější silnice ve městě?

Ve vedení města stále přetrvávají politické postoje nadřazující automobilovou dopravu jakémukoli jinému pohybu po městě. A to i přes její negativní dopady na městské ovzduší, zdraví obyvatel a stav veřejných prostranství. 

Vratislav Filler
Brno je zahlceno auty, a proto chce regulovat koloběžky

V Brně auta ročně srazí přes dvě stě chodců – a proto je potřeba regulovat koloběžky. Na chodníku o ně nechce zakopávat nikdo. Nikdo se ale také nechce bát o život při jízdě na kole.

Stanislav Biler
Méně aut v ulicích znamená udržitelné město. Jakou cenu vlastně platíme za systém parkování v Praze?

Ideologický požadavek na „neomezování automobilů“ toxicky ovlivňuje všechny aspekty domácí dopravní politiky. Chystané změny parkování z dílny vedení Prahy na tom nic nemění.

AutoMat
Uber není ekologický, ridesharing dopravní přetížení neřeší, tvrdí nová studie

Nová studie problematizuje předpokládaný pozitivní vliv, který na dopravní přetíženost měst v USA měly mít ridesharingové společnosti – tedy firmy jako Uber nebo Lyft.

msn
Důležitost půldruhého metru. Budou se cyklisté na českých silnicích konečně cítit bezpečněji?

Sněmovna schválila požadavek na boční odstup 1,5 metru při předjíždění cyklistů. Zastánci novely očekávají zvýšení ohleduplnosti vůči cyklistům, kteří ze srážky s autem málokdy vyváznou bez zranění.

Vratislav Filler
Jedním z vedlejších účinků pandemie koronaviru je nárůst cyklodopravy

Několik desítek metropolí v rámci protipandemických opatření rozšířilo cyklistickou infrastrukturu. Výrazně se tím navýšil počet cyklistů a cyklistek pohybujících se po městech.

babs
Další rána pro zanedbaný kraj. V Ústí chystají drastické škrty ve veřejné dopravě

Po snížení daní nevyhnutelně přicházejí škrty ve veřejných službách. Doplatí na ně nejen chudší lidé, ale i chudší kraje – jako první je na řadě Ústecký.

spina
Co nám kauza rozšíření pražského letiště říká o české regionální (ne)politice?

Kauza rozšíření Letiště Václava Havla není jen o vlivu na životní prostředí. Ukazuje i to, že vláda nemá koncepci rozvoje regionů a netuší, komu a čemu mají sloužit její investice do infrastruktury.

Petr Klápště
Londýnské čtvrti uzavírají přes den silnice u škol, aby snížily automobilovou dopravu

Doprava dětí do škol tvoří asi jednu čtvrtinu dopravy během pracovních dní. Iniciativa School Streets to chce změnit. 

babs
Architektonická soutěž na nádraží v Brně: Dělat správné věci, nebo jen dělat věci správně?

Architektonické soutěže by se neměly stávat fíkovým listem pro urbanisticky nevhodné projekty, které negativně zasahují do charakteru měst. 

Petr Klápště
Zemanův kanál Dunaj–Odra–Labe se může dostat do fáze příprav. Projedná ho vláda

Kontroverzní projekt, před nímž varují ekologové, dostane vláda na stůl už v pondělí. V době koronavirové pandemie tak vláda řeší, zda podpoří stavbu za více než šest set miliard. 

dz
V Bilbau bude maximální povolená rychlost 30 km/h

Španělské Bilbao se stane prvním evropským městem nad tři sta tisíc obyvatel, které na všech svých silnicích omezí rychlost dopravy na třicet kilometrů za hodinu. Radnici k tomu vedou bezpečnostní i ekologické důvody.

bja
Auto zabilo dalšího chodce. Musí to tak být

Politici se nás snaží přesvědčit, že pohybovat se po městě jinak než v autě je nebezpečné a nedá se proti tomu nic dělat.

Stanislav Biler
„Stavíme si korza na náplavkách, protože nábřeží zabrala auta,“ říká odborník na dopravu

O tom, že Praha doplácí nejen na MHD, ale i na motoristy, o experimentech na Smetanově nábřeží i celém dosavadním kurzu radnice v oblasti dopravy jsme hovořili s odborníkem spolku AutoMat Vratislavem Fillerem.

Táňa Zabloudilová
Koronavirus přináší městské dopravě nové výzvy

„Revoluce našich dnů bude městská, nebo žádná,“ tvrdil už před padesáti lety filosof Henri Lefebvre. Stojí v roce 2020 západní města na prahu zásadní revoluce v dopravě? 

Michal Lehečka
Aleluja! Praha uzavřela 150 metrů nábřeží pro auta. Její obyvatelé by měli chtít víc

V hlavním městě je i po zdravotní krizi stále neskutečně těžké prosadit opatření, která by omezila průjezd aut a zlepšila životní prostředí.

Táňa Zabloudilová
Koronavirus mění dopravu ve světových metropolích. Praha pokulhává

Světové metropole kvůli koronaviru hromadně přistupují k podpoře bezmotorové dopravy. Kdy se k nim přidá i Praha?

Michal Lehečka
Nový jízdní řád vlaků: drobná zlepšení a velký chaos

Počínaje dneškem začíná v Česku platit nový železniční jízdní řád. Přináší o něco více spojů, ale také razantní nástup soukromých dopravců – a spolu s tím i řadu komplikací.

mis
Svět motorheadů

Řidiči jsou lovná zvěř – autobusové pruhy vznikají zlovolně, retardéry jsou určené k ničení aut, zóny placeného stání k ožebračování motoristů a cyklisté v Praze vymřeli před sedmdesáti lety.

Vratislav Filler
Jezdi na kole! Změníš město

Proč v Praze jezdí tak mizivé procento lidí na kole a co se s tím dá dělat? Na tyto otázky se pokusila odpovědět konference Cyklistika v kopcovitých městech.

AutoMat