„Místo vyschlé řeky postavíme parkoviště.“ Proč jsou politické elity hloupější než ostatní?

Primátor Českých Budějovic Jiří Svoboda prokázal i na české poměry mimořádnou ignoranci vůči klimatické změně.

Pavel Šplíchal

Minimálně v ekologicky smýšlející bublině se na sociálních sítích stala virální odpověď českobudějovického primátora Jiřího Svobody (ANO) na otázku týdeníku Respekt, co by se stalo, kdyby v jeho městě vyschly řeky. „Pokud by trvale zmizely, pominou i výše zmíněné problémy, ušetříme v rozpočtu, plochu využijeme pro parkování, které nám zoufale chybí,“ napsal mimo jiné primátor. A zbytek jeho odpovědi není o nic lepší. Na jaké planetě primátor žije, že ho napadlo něco takového napsat? Mohlo jít samozřejmě o pokus o vtip, který se posmívá klimatickým alarmistům. Stupidita takového humoru by se však vyrovnala stupiditě toho, pokud to by myslel vážně, takže to vyjde nastejno.

Na jaké planetě primátor žije, že ho napadlo něco takového napsat?

Bohužel nejen v Českých Budějovicích jsou primátoři měst především bojovníky za parkovací místa. Občané jako by je vysílali do vedení radnic jen proto, aby nepřehlédli jedinou skulinu v městské zástavbě, která by se případně dala vybetonovat a změnit v parkoviště. Primátor Svoboda tedy zůstává věrný tomuto úkolu (zatím) alespoň v imaginárním světě blízké budoucnosti a ve vybájené ekologické dystopii buduje parkoviště. Kdyby přiletěla do Budějovic mimozemská civilizace, primátora by zajímalo, jak tam nahoře ve vesmíru řeší parkování.

Jiří Svoboda je jako politik v důrazu na ježdění autem po městě konzistentní. Když měl po znovuzvolení primátorem uvést hlavní priority pro město, ničím jiným se nezdržoval. „Pro České Budějovice je to doprava, doprava a znova ještě jednou doprava. To znamená dálnice D3, stavby navazující jako obchvat města. A samozřejmě chceme řešit i parkování ve městě,“ řekl v roce 2018. A v roce 2022 zůstává svému programu věrný, když ve zmíněné anketě Respektu píše, že „ve vztahu k městu jsou řeky (máme dvě) spíše nákladnou dopravní překážkou“.

Pro Svobodu je, zdá se, globální klimatická krize, která se v Evropě projevuje čím dál většími suchy, požehnáním. Poušť je při troše fantazie vlastně obrovské přírodní parkoviště. Naopak řeka je se vší tou vodou, peřejemi a otravnými slepými rameny pochopitelně přirozeným nepřítelem každého stavitele parkovišť. Kdyby místo za občany bojoval primátor čistě za zájmy aut, byla by jeho politika každopádně geniální. Auta se spalovacími motory způsobí klimatickou krizi a díky tomu získají víc místa na vybudování parkovišť ve vyschlých korytech řek. Jediným rizikem v této politice je hra o čas. Představitelé aut musí doufat, že jejich lidští stvořitelé vymyslí automatické řízení i automatickou výrobu ještě dřív, než vyhynou, a že se auta budou moci prohánět po planetě přeměněné na parkoviště i po zániku všech „neatomobiloidních“ druhů.

Ale pozor. Primátor to celé asi nemyslel tak úplně vážně. Na konci odpovědi totiž nasadí matoucí disclaimer: „Je to ryze hypotetická a krajně nepravděpodobná úvaha. K Českým Budějovicím řeky, potoky a rybníky neodmyslitelně patří.“ Po tomto prohlášení se všem ulevilo. Když nic jiného, primátor Svoboda snad aspoň nebude řeky ve prospěch míst k parkování sám aktivně vysoušet. Jinak ale jeho odpověď zcela ignoruje dění v Evropě, kde letos jedna za druhou vysychají řeky, které tam dříve také „neodmyslitelně patřily“. Podle výzkumu Rozděleni klimatem si většina Čechů i Češek dobře uvědomuje rizika spojená s klimatickou krizí a velká část populace pociťuje její dopady na vlastní kůži. Politická elita ale z různých důvodů dává přednost parkovacím místům.

Autor je redaktor Alarmu.

Pavel Šplíchal je spíš ignorant a anarchista než sociolog. Ale právě sociologii kdysi vystudoval, v Alarmu je od roku 2013. Píše o politice, ultrapravici, chudobě, nerovnostech a dalších tématech. Dřív se pokoušel to dělat vtipně, ale už to vzdal. Spolu s Janem Bělíčkem moderuje podcast Kolaps.