Filmoví kritici byli vždycky konformnější než Věra Chytilová, říká novinář Zbyněk Vlasák

Hostem dalšího vydání podcastu Pop byl publicista Zbyněk Vlasák, který připravil knihu Autorka neklidu. Věra Chytilová očima české kritiky.

Táňa Zabloudilová, LP Fish

„Dědictví se nám dnes líbí víc, protože zapadá do toho, jak devadesátky zjednodušeně vidíme. Cítíme tam buranskost a to, jak se dávají cenovky i na věci, jako je třeba přátelství. Proto ten film dnes doceňujeme. Tehdy se kritici snažili přispívat k budování režimu a Věru Chytilovou vnímali jako někoho, kdo nepochopil nové poměry. Její boj proti privatizaci Barrandova nebo angažmá proti radaru je v tom postoji utvrzovala,“ říká Zbyněk Vlasák, editor knihy Autorka neklidu. Věra Chytilová očima české kritiky. „Na premiéře Dědictví byl i Václav Klaus – a nelíbilo se mu to. Myslím, že se proti tomu hned vymezil.“

Vlasák v rozhovoru rekapituluje, jak byla nejvýraznější česká filmařka vnímána kritiky ve svém slavném období v šedesátých letech, velmi silném normalizačním období, v devadesátých letech, kdy ji většina kritiků nenáviděla, a nultých letech, kdy se o ni veřejnost už zajímala o poznání méně. Jeho kniha je sborník, který přináší jak uznalé statě intelektuálů jako A. J. Liehm nebo Ivan Klíma, tak i jedovaté texty Andreje Stankoviče nebo odsudky Mirky Spáčilové. V závěru pak autor rekapituluje filmy Věry Chytilové a jejich kritické přijetí v rozhovoru s kritiky Kamilem Filou a Jindřiškou Bláhovou a dochází také na nejrůznější témata spojená s filmařkou, československou novou vlnou i zdejším filmem obecně. V Popu rozebíráme některá z nich, například autorčino moralizování, kritičnost vůči všem dobám a režimům, ale také její feminismus.

Zbyněk Vlasák oceňuje Věru Chytilovou především jako autorskou solitérku, která dokázala do české kultury v každé době přinášet nové impulsy. „Byla zakládající osobností československé nové vlny, dokázala i v sedmdesátých a osmdesátých letech objevit novou podobu svého autorského rukopisu navzdory společenským poměrům. A to samé i v devadesátých letech, i když to tehdy bylo těžké z jiných důvodů. To je pro mě na ní to nejzajímavější. A právě proto, že procházela proměnami, zůstávala solitérkou.“

 

Čtěte dále