Křesťanská soudkyně Joceline Matta nápaditě potrestala tři muslimské teenagery za znesvěcení sochy Panny Marie v severním Libanonu. Místo toho, aby je poslala do vězení (v tomto regionu může být urážka náboženství potrestána až třemi lety vězení), nařídila jim studium pasáží Koránu, které chválí Pannu Marii a Ježíše Krista.
Soudkyně pochopila, že chlapci i přesto, že jsou muslimové, nevědí o Koránu nic, a zvolila takový trest, aby je naučila respektovat jejich vlastní náboženství, stejně jako víru těch, kdo muslimy nejsou.
Podle AsiaNews vešli mladíci, pocházející z převážně křesťanské vesnice, do kostela, kde shodili sochu na zem, políbili ji a simulovali na ní různé oplzlosti, které nahráli a zveřejnili na aplikaci WhatsApp. Následně je policie zadržela a předvedla před soud. Soudkyně Matta jim během líčení přečetla kapitolu Koránu, v níž je Panna Marie vyobrazena jako jedna z nejčistších božích bytostí, a přikázala jim, aby si nastudovali kapitolu, která popisuje narození Panny Marie, její nevinnost a také zjevení archanděla Gabriela, který Marii oznámí, že se jí narodí Syn Boží. Teenageři kapitolu posléze museli veřejně odcitovat a po „vykonání trestu“ vyjádřili nad činem lítost.
Jde o první případ, kdy místní soud upřednostnil pedagogický přístup před odnětím svobody. Rozhodnutí soudkyně, která využila paragraf 111 trestního řádu umožňující alternativní trest, pochválili představitelé různých politických i náboženských kruhů. Premiér Saad Harírí na svém twitterovém účtu například vyzdvihl zaměření se na to, co mají muslimové a křesťané společné. Ministr pro boj s korupcí Nicolas Tueni chválil, že rozhodnutí otevírá dveře k inovativnějším soudním postupům, které mohou pomoci řešit sociální problémy a náboženskou toleranci. Maronitský duchovní Rouphael Zgheib řekl: „Soudkyně pochopila, že chlapci i přesto, že jsou muslimové, nevědí o Koránu nic, a zvolila takový trest, aby je naučila respektovat jejich vlastní náboženství, stejně jako víru těch, kdo muslimy nejsou.“
Mezi lety 1975 a 1990 zuřila v Libanonu občanská válka mezi křesťanským a muslimským obyvatelstvem, během níž podle odhadů zemřelo až sto padesát tisíc lidí. Ukončena byla takzvanou Taífskou dohodou, která zaručovala politické zrovnoprávnění muslimů s maronitskými křesťany, do té doby privilegovanými.