zahraniční hudba | 2. stránka | Deník Alarm

Rauš a kocovina popových virálů

Doba, kdy bylo možné stát se s přispěním internetu hvězdou i bez pomoci velkých firem, pomalu končí.

Karel Veselý
Mix měsíce: Love Cult

Ruské duo Love Cult, které tvoří Anya Kuts a Ivan Afanasyev, působí na tamní undergroundové elektronické scéně něco přes pět let a už se stihlo značně proslavit. Na prvních nahrávkách slyšíme fragmenty folku drolící se do ambientních zvukových ploch a táhlého vokálu Anyi Kuts. Jindy se pohybují na pomezí psychedelické drone music a meditativní seance. Jejich […]

Ondřej Bělíček
Násilí prodává. Drill music a posedlost zbraněmi

Rapový subžánr zvaný drill je úzce spojený s kriminalitou chicagských chudinských čtvrtí. V textech se tematizuje zabíjení, rappeři verbálně útočí na členy nepřátelských gangů a hudba napodobuje zvuky výstřelů. Zní to jako hra, ale zkušenost, z které drill vychází, je skutečná.

Ondřej Bělíček
Proč tak smutně? Úvod do emo rapu

Vloni na jaře se populární kanadský rapper Drake stal obětí internetového memu, který měl podobu virálně šířených fotografií s jeho smutným obličejem a textem s začínajícím slovy „Drake je druh týpka, který…“ (Drake the type of nigga…). Dokončení věty jako „setře klaunovi make-up a řekne mu, že se nepotřebuje malovat, aby byl krásnej“, „si sám dá […]

Karel Veselý
Vousatá zpěvačka a konec evropské civilizace

Hudební soutěž Eurovize nám v posledních dnech opět připomněla, že politika a popmusic nejsou odlehlé oblasti. Intelektuálové rádi považují popkulturu za opium lidstva, avšak soutěž Evropské vysílací unie ukázala, že i popmusic se může stát platformou pro živou až živelnou politickou debatu a politický protest. Česko se v roce 2009 přestalo Eurovize účastnit pro nezájem zdejšího publika. […]

Lucie Jarkovská
Mix měsíce: Filter Dread

Dědictví raveu a hudebních žánrů jako jungle, dubstep nebo grime začíná ve Spojeném království znovu ožívat a chytá druhý dech. Zejména instrumentální grime zažívá v posledních letech velkolepou obrodu, kterou zosobňuje stále populárnější producent Visionist se svým labelem Lost Codes. Původně britský hudební fenomén se částečně přesouvá i do zámoří, kde si jeho klaustrofobní a futuristický […]

Ondřej Bělíček
Odešel DJ Rashad, král beatového tataráku

Nekrology se většinou píšou o lidech, jejichž kariéra byla v okamžiku smrti už dávno uzavřená. Když ale v neděli ráno našeho času obletěla internet zpráva, že chicagský beatový inovátor DJ Rashad (vlastním jménem Rashad Harden) byl nalezen mrtvý ve svém bytě ve věku 34 let, bylo jasné, že hodnotit jeho důležitost pro dějiny klubové hudby […]

Karel Veselý
Obchodník s rapem Rick Ross

Mastermind je v pořadí již šesté album amerického rappera Ricka Rosse. Jeho předchozí nahrávka God Forgives, I Don’t patřila k vůbec nejúspěšnějším rapovým počinům roku 2012, pomyslná laťka je tedy nastavena dost vysoko. Ross je jeden z mála rapperů, kteří jsou schopni opakovaně dosahovat svých cílů. „Důležitou schopností, která z Ricka Rosse udělala multimilionáře, je ochota přijmout identitu […]

Ondřej Bělíček
Mix měsíce: kenconsumer

Březnový mix měsíce tentokrát připravil americký hudebník, DJ a výtvarník Ken Wiatrek. Jistou dobu působil v psychedelické kapele Indian Jewelry a v roce 2007 s Brandonem Davisem založil skupinu Terrible Eagle, která funguje dodnes. Úplnou novinkou je pak jeho sólový projekt Consumer Worship, se kterým se na konci ledna představil i v pražském klubu K4. Wiatrek nyní […]

red, Ondřej Bělíček
Kupte si své hudební fanoušky

„Je jasné, že když se dá hudba stahovat úplně zdarma, hudební průmysl nemůže přežít,“ prohlašoval v červenci 2000 bubeník skupiny Metallica Lars Ulrich, když svědčil před americkým senátním výborem v souvislosti s žalobou proti společnosti Napster. První bitvu proti ilegálnímu stahování hudby z internetu tehdy průmysl ještě vyhrál, následně ale utrpěl v boji s piráty […]

Karel Veselý
Jaro arabského rapu

Před třemi lety vyvrcholila vlna revolučních událostí v arabském světě, pro kterou se vžil souhrnný název Arabské jaro. Svou specifickou roli na pozadí politických a společenských požadavků sehrál i hip hop, do nějž se v několika případech hlas odporu vtělil. Tunisan Mohamed Bouazizi, šestadvacetiletý pouliční prodavač zeleniny, se 17. prosince roku 2010 upálil před sídlem provinční vlády […]

Ondřej Bělíček
Electro chaabi – jiná tvář arabského světa

„Nejde jenom o hudební a taneční styl, ale i o nový subkulturní slang či způsob oblékání,“ říká o egyptském elektronickém žánru electro chaabi Joost Heijthuijsen z holandské skupiny Cairo Liberation Front, která už nějaký čas popularizuje elektro chaabi na Západě. Hovořili jsme také o současné politické situaci v Egyptě, o možnostech hudby přispět k dialogu odlišných kultur nebo o […]

Ondřej Bělíček
Mix měsíce: Cairo Liberation Front

V únorovém vydání mixu měsíce představujeme egyptský fenomén electro chaabi. V překladu znamená tento termín něco jako populární elektro. Žánr vznikl v ulicích chudinských čtvrtí Káhiry a kombinuje různé prvky západní taneční hudby a amerického hip hopu s arabskými rytmy a energií raveu. Uplatňuje se zejména na oslavách či svatbách. Pulzování energie v tančícím shluku lidí udržuje svým freestylem MC a […]

red, red
Grammy, pop, nuda a mlčení robotů

Pop by měl být vzrušující. To slovo se mi vždycky spojovalo s komiksovým citoslovcem výbuchu, ohlušující detonací s potenciálem změny nebo přinejmenším s pestrobarevným ohňostrojem atrakcí. Tak proč jsem sakra minulé pondělí u přímého přenosu z udílení cen Grammy málem umřel nudou? Výstavní skříň popového mainstreamu místo vzrušujícího večírku připomínala spíše pohřeb, na který přišli kondolovat […]

Karel Veselý
Mix měsíce: Druss

Lednový mix jsme svěřili do rukou Paddyho Shinea, který vystupuje pod pseudonymem Druss. Zároveň je členem skupiny Gnod, která v minulých letech produkovala hudbu ovlivněnou krautrockem, psychedelií a noisem, ale zhruba před rokem nahradila kytary a bicí elektronickými nástroji a snaží se skloubit experimentální elektroniku s taneční scénou. Právě v této poloze jsme je v květnu mohli […]

red, Ondřej Bělíček
Hudební kronikář amerického Jihu

Osobností uplynulého roku se pro mnoho časopisů a internetových portálů stal překvapivě třiašedesátiletý Lonnie Holley z amerického státu Alabama. Tento afroamerický umělec, performer a nyní i hudebník na sebe strhl pozornost svým spirituálním, a přitom veskrze materialistickým uměním, ale i neobyčejným životním osudem. „Podíváte-li se do minulosti, co vše má hudba za sebou, je jasné, […]

Jan Bělíček
Rituál, terapie, kontemplace. Rozhovor s Jokem Lanzem

Jedním z hostů pražského festivalu KontrA2punkt, který se uskuteční 15. prosince, bude švýcarský hudebník Joke Lanz (nar. 1965). Od roku 1989 vydává desky a vystupuje pod jménem Sudden Infant. V devadesátých letech byl členem Schimpfluch­-Gruppe, pravděpodobně nejradikálnější umělecké skupiny ve Švýcarsku od roku 1916, kdy se zde zrodil dadaismus. Pro jeho tvorbu je určující osobní, expresivní a fyzický ráz, zároveň ale […]

Jan Klamm
Mix měsíce: Basic House

Po úvodním mixu, o který se postaral český hiphopový producent Freezer, jsme pro vás přichystali další hudební specialitu, tentokrát od zahraničního interpreta. O mix měsíce se postaral experimentálně-elektronický projekt Basic House, za kterým stojí britský hudebník a šéf labelu Opal Tapes Stephen Bishop. „Je to hudba, vyvěrající ze zdrojů, které kdysi patřily houseu nebo technu,“ píše […]

red, red
Zavání to nějakým puchem (mladistvým duchem)

Domácí popová hvězda Lucie Bílá právě objíždí bývalé Československo na koncertním turné a v jejím playlistu figuruje i coververze Smells Like Teen Spirit od Nirvany. Její provedení zachytil jistý amatérský kameraman a i přes nutkavý pocit trapnosti stojí zato se na záznam podívat. Tyhle tři minuty totiž vypovídají o českém středním proudu celkem dost. Hudebně z […]

Karel Veselý
Co nás Perníkový táta učí o rapu (a naopak)

V seriálu Perníkový táta (Breaking Bad, 2008–2013), který nedávno skončil na americké televizi NBC, často hrálo jižanské country nebo latinskoamerický folk. Příběh se koneckonců odehrával na hranicích s Mexikem. Jakýmsi paralelním seriálovým soundtrackem by ale klidně mohlo být i album My Name Is My Name amerického rappera, který si říká Pusha T. Bývalý drogový dealer […]

Karel Veselý
Arabové s čírem

Hudba jako nositel emocí dokáže snadno prostupovat hranice mezi lidmi. V arabském světě se i díky internetu objevují hudební styly, které by zde málokdo čekal. V autoritářských režimech nachází živnou půdu metal nebo hip hop. Vzniká tu ale také hudba k uvolnění frustrace nejpovolanější – arabský punk. Detox v Libanonu Kulturně nejotevřenější zemí arabského světa je […]

Tomáš Halda
Bůh, rodina a vlast. Rozhovor o nacionalistickém rocku

Maďarský hudební mainstream v posledních letech, pod vládou konzervativní a nacionalistické strany Fidesz, zažil nástup takzvaného národního rocku, tedy rockové hudby s patriotickými a folkovými elementy. Něco podobného v menší míře platí i o Chorvatsku, které se dosud potýká s traumaty válečného konfliktu devadesátých let. O tom, jak souvisí nacionalistická hudba se společenským klimatem, mluvil Marko […]

Lucia Udvardyová
Kapely, které nenávidí své fanoušky

Už ani ty špatné desky nejsou to, co bývaly… Docela rád bych byl u toho, když si nějaký zarytý fanoušek kapely MGMT poprvé pustí jejich aktuální album stejného jména. Ta nervozita… to očekávání… to těšení se na hity. A pak bác. Místo šlágrů jako Kids a Time to Pretend přijde neposlouchatelná šumící psychedelická břečka. „Dělají […]

Karel Veselý
Igor, toxická flow a rap s kuchařkou

Pohled na českou rapovou produkci vydanou v posledních týdnech ukazuje, že komplex méněcennosti není určitě na místě. A to ani v konfrontaci se zahraniční tvorbou. Naznačuje to čtveřice nových nahrávek českého i zámořského hip hopu. Mazafaka mixtape Když se na české rapové scéně objevilo zjevení jménem Igor, nikdo vlastně nevěděl, co si o něm má myslet. […]

Ondřej Bělíček
Rytiny na kůži doby

Nejprestižnější tištěné hudební periodikum The Wire bylo v minulosti často osočováno, že si z nostalgie stále udržuje recenzní stranu věnovanou dubu. Sledujeme-li hudební dění posledních sedmi či osmi let, můžeme považovat její zachování za docela prozíravý tah. Důraz na prostor a texturu zvuku, charakteristický právě pro dub, se totiž ukázal jako příznak doby, v níž se […]

Jan Bělíček