české umění | Deník Alarm

Nová petice národních umělců požaduje návrat světa před rok 1996 a zákaz žen ve veřejném prostoru

Co mají společného drogy, žirafa a Milada Horáková? Takové otázky si klade nová petice národních umělců.

Stanislav Biler
„Toyen by se asi nelíbilo, co jsem o ní našla,“ říká Andrea Sedláčková, autorka knihy o avantgardní malířce

Publikace Toyen – první dáma surrealismu rozkrývá mýty kolem slavné české modernistické malířky. Spoustu z nich stvořila Toyen sama.

Petra Juráčková
Galerie hlavního města Prahy si nechce půjčit Kinterovo dílo ze sbírky exekutora Runtáka

Součástí chystané výstavy Heroin Crystal v domě U Kamenného zvonu měla být i instalace Plumbař od Kryštofa Kintery. Ředitelka Galerie hlavního města Prahy se však rozhodla návrh smlouvy o výpůjčce stáhnout.

taz
Volba finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého nesoutěžit je příležitostí vytvořit něco, co u nás nemá precedens

Jak dopadne debata o tématu (ne)soutěžení v umění? A jak pracovat s institucí, jež hledá nový smysl?

Eva Skopalová
Kdo se bojí historie? O příliš krotké výstavě Devětsilu

V pražském Domě U Kamenného zvonu se koná první velká výstava skupiny Devětsil po 33 letech. Proč zde není ani zmínka o politickém projektu meziválečné avantgardy?

Anežka Bartlová
Toy_Box: „Nedávám mezi umělce a ostatní dělicí čáru. Tvořit může každý“

Namísto druhé komiksové knihy přišla s učebnicí, aby si komiks mohl nakreslit kdokoliv. Vepsala do ní lásku ke svým dětem a zvířatům, ale i zkušenost sexuálního zneužívání.

Kateřina Čopjaková
Chtěla bych být vzducholoď

Rozhovor s performerkou Kateřinou Olivovou, nominovanou na Cenu Jindřicha Chalupeckého.

Klára Kubíčková
Nejsem toto tělo

Rozhovor s umělkyní Markétou Garai o podobnostech mezi trhem umění a prostitucí, zacházení s ženami v pornoprůmyslu a vnímání krásy a sexuality.

Darina Alster
„Mánes krvácí a začíná smrdět,“ říkají mladí umělci

Umělecká skupina Bolt 958 svou přímou akcí upozornila na současné dění v prostorách někdejšího Spolku výtvarných umělců Mánes.

jnb, michalspina
Nečekaný comeback růžového tanku

Dočasná instalace růžového tanku v Brně vyvolala hned několik protestů. Proč a koho stále dráždí?

Jan Bělíček
Ukončete Nový zlínský salon 2017

Umělci, umělkyně, kurátoři, kurátorky, výtvarní teoretici a teoretičky vyzývají Krajskou galerii výtvarného umění ve Zlíně, aby okamžitě ukončila výstavu Nový zlínský salon.

red, red
CJCH 2014: Nikoho neurazí, ale také nevytrhne

Finalisté letošní Ceny Jindřicha Chalupeckého zřejmě nemají co říct, a pokud ano, diváci to nezjistí.

Tereza Stejskalová
Národní galerie ve Vraném nad Vltavou?

O budování kulturního městečka jsme hovořili s umělcem, kritikem a vydavatelem Ivanem Mečlem.

Tereza Stejskalová
Miluju Reynka, miluju prachy

Zajímají vás pikantnosti ze zákulisí právě probíhající výstavy Bohuslava Reynka v pražské Valdštejnské jízdárně? Potom je následující text určen právě vám. Určitě se vám už taky někdy stalo, že jste nezáměrně vyslechli telefonát, na který byste raději co nejrychleji zapomněli. Přesto jsou tyto vzácné chvíle odposlechnutých hovorů v něčem velmi přitažlivé a poučné. Zvykli jsme […]

klamm, Jáchym Smetánka
Pochybná pomoc sběratelům

Žebříčky umělců jsou vždy ošidné, zvláště, je-li jejich výsledkem hierarchie, jež ovlivňuje ceny uměleckých děl. Ale budiž, žijeme ve světě, kde životní úroveň umělce určuje především prodejnost jeho umění. „Mezi kritéria J&T Art Indexu patří vedle účasti na výstavách a bienále, výtvarných ocenění a zastoupení galeriemi i podezřelá kategorie ‚výrazné umělecké počiny‘.“ J&T Banka se […]

Tereza Stejskalová
Proč díry v dřevotřísce představují kritiku institucí?

Letošní cenu pro umělce do třiceti pěti let získal Dominik Lang. Vytvořil otvory v dřevotřísce zakrývající okna galerie. Těmito otvory lze sledovat východ a západ slunce, což však divák – vzhledem k otvíracím hodinám – nemá možnost vidět. Rozpačité reakce médií ukazují neschopnost takové dílo reflektovat. „Neberte to nějak osobně, ale není v tom určitý prvek […]

Anna Remešová
Současné umění je pěkná konina

Převrácený pisoár Marcela Duchampa je pěkná konina. Zajisté by to tvrdila Kristýna Drápalová, studentka umění, která šmahem odsoudila všechny letošní finalisty Ceny Jindřicha Chalupeckého s tím, že jejich díla nejsou krásná a nikdo jim nerozumí. Své matce by vítěznou „překližku s dírou“ jen těžko vysvětlovala. Převrácený pisoár, na kterém je celé současné umění postavené, by zřejmě rovněž […]

Tereza Stejskalová
Zlín má stále ještě rezervy

Jaké obtíže a radosti přináší práce kulturního pracovníka v regionální galerii? To je klíčová otázka cyklu rozhovorů, jejichž cílem je představit české regionální galerie. Po Třinci obracíme pozornost ke Zlínu a k Martinu Fišrovi, kurátorovi sbírky multimédií tamní krajské galerie. Povídali jsme si o tom, jaké místo zaujímá současné umění v životě zlínských občanů, jaký typ výstav […]

Tereza Stejskalová
Komu patří fakáč?

David Černý je nejlepší umělec své generace. Jako jediný totiž dokáže výmluvně vyjádřit neuvědomělý postoj, který je mnohým jeho souputníkům vlastní a který není tak úplně lehké převést do slov. „Fakáč“ ho ale vystihuje naprosto přesně. Fakáč znamená, že někoho odmítáme za rovnocenného partnera v dialogu. Je to trochu pubertální postoj. Otočíme se k dotyčnému […]

Tereza Stejskalová
Ve čtvrtek 29. srpna se na pražskou náplavku u Rašínova nábřeží snesl z Palackého mostu neonový nápis „Mánes“. Ozdobil setkání iniciativy Mánes umělcům, která na jaře někdejší galerii okupovala na protest proti jejímu dlouhodobému úpadku.
Mánes: výstavní síň v zástavě

Ve čtvrtek 29. srpna se na pražskou náplavku u Rašínova nábřeží snesl z Palackého mostu neonový nápis „Mánes“. Ozdobil setkání iniciativy Mánes umělcům, která na jaře někdejší galerii okupovala na protest proti jejímu dlouhodobému úpadku. Nyní chce tato iniciativa po půl roce opět obrátit pozornost ke stavu slavné výstavní síně a její pohnuté historii. Celá situace […]

Tereza Stejskalová