Před třemi lety se světem rapu přehnala jako tornádo skladba Ooouuu. Do tvrdého trapového podkladu tehdy čtyřiadvacetiletá newyorská rapperka Young M.A ležérním a velmi sebevědomým stylem skládala poctu orálnímu sexu. Píseň přišla doslova odnikud – neměla nic společného s vlnou mumlavého emo rapu ani nepocházela z žádné hitové líhně a nestál za ní žádný slavný producent nebo rapper v roli hosta. Ooouuu byl dokonalý virální hit, který z internetu nenápadně přeskočil do ulic, pak do rádií a nakonec na podzim 2016 doputoval až do první dvacítky amerického žebříčku. Young M.A v kšiltovce a se zlatými grillz v klipu usrkává z lahve Hennessy a rapuje o tom, že je někdy lepší ignorovat hejtry a užívat si života. Na první poslech nic výjimečného, track měl ale velmi osobitý magnetismus, k němuž rapperka přispěla svou nenucenou, lehce opilou flow. Skladba tehdy pomohla odstartovat vlnu popularity ženských rapperek, která doteď neskončila. Až půl roku po ní přišla Cardi B s Bodak Yellow a prvním ženským rapovým hitem číslo jedna.
Tvrdé tracky
Young M.A k úspěchu určitě pomohl i mediální příběh první otevřeně lesbické rapperky, která dokázala prorazit v rapovém světě do té doby ovládaném muži a homofobií. Dva roky předtím bodovala s youtubeovým freestylem Chiraq, který jí otevřel dveře a s Ooouuu do nich rovnou vlétla po hlavě: 300 milionů zhlédnutí, umístění v seznamu nejlepších skladeb roku od Rolling Stone přes Pitchfork až po Complex a oficiální remix od 50 Centa. Část písně dokonce vysamploval Eminem na svou poslední desku Kamikadze.
Herstory In the Making je na poměry dnešního mainstreamového hip hopu neobvyklé album – dvacet dva tracků a sedmdesát minut tvrdého trapu. Minimum hostů, žádné R&B refrény nebo trendy producenti.
Čekalo se, že se Young M.A bude snažit na úspěch singlu rychle navázat a vydat co nejdřív celou desku. Autoři virálních hitů to tak obvykle dělají – a jejich projekty dopadnout pokaždé strašně. Newyorská rapperka se ale chtěla této chybě vyhnout, neupsala se žádné velké společnosti a debutová deska Herstory In the Making přichází až skoro tři roky po Ooouuu. Čekání se vyplatilo. Místo rychlokvašky plné komerčních kompromisů dostáváme album napěchované tvrdými tracky, v nichž Young M.A nebere rukojmí.
Na ulicích není láska
Jako malá Katorah Marrero stala vůbec první dívkou, kterou na škole, kam chodila, přijal fotbalový tým. V roce 2009 ale jejího sedmnáctiletého bratra zabili při potyčce členové jeho gangu a Katorah spadla do depresí. Vydání Herstory In the Making na konci září načasovala k desátému výročí jeho smrti. Bratr ji podporoval v tom, aby se stala raperkou, teprve jeho smrt ale Young M.A přinutila začít na kariéře opravdu pracovat. „Pocity vkládám do hudby, protože se nechci dostat do problémů. Nechci do vězení, nechci někoho zabít, ani aby někdo zabil mě. Vkládám to do hudby, abych se nedostala do stejné pozice, ve které byl můj bratr,“ vysvětluje rapperka v rozhovorech. Na desce bratrovi věnovala několik introspektivních tracků. „Obraz bratra, jak leží na zemi, je pořád v mojí hlavě/ Bolest je pořád v mých očích/ To, že mě vidíš se smát, kámo, to je jen maska/ Nejsem šťastná,“ rapuje v No Love a v refrénu se ozývá klasické gangstarapové moudro: „Na ulicích není láska.“ Je to samozřejmě klišé, v jejím případě ale zároveň důležitá součást příběhu.
Newyorský rap měl hubenou dekádu, která přišla po splasknutí bubliny drsňáka 50 Centa, jenž z tradičních témat street rapu udělal nezáměrnou parodii. Když nepočítáme partu Asap Mob, většina newyorských rapperů poslední doby dopadla neslavně – talent Bobby Shmmurda skončil ve vězení a rychle se rozplynula i kariéra virální hvězdy Desiignera. O 6ix9ineovi bude lepší pomlčet. Young M.A do tradice rapových historek z newyorského podsvětí zase na chvíli vrací věrohodnost. Mimochodem, Young M.A už několikrát musela vysvětlovat, že brooklynská komunita RedLyfe, do níž patří a jejíž členové se s ní objevují ve videoklipech, není odnoží nechvalně proslulého gangu Bloods, jak se jeden čas v médiích psalo. „Vždycky to bylo zamýšlené jako hudební a také duchovní hnutí, protože věříme v Boha, a ať se děje, co se děje, Bůh je u nás vždycky na prvním místě.“
Soupeřím s muži
Hudební scéna v New York City jí pomohla uchopit její sexualitu. „Život je příliš krátký a já potřebuju být sama sebou, vyjadřovat se. V New York City je to v pohodě – uvědomila jsem si, že můžu být, kým chci. Zkoušela jsem to skrýt, ale pak už to nešlo. Kolem mě bylo vždycky moc holek.“ Jinak je ale Young M.A k nálepce lesbické rapperky rezervovaná. Když se jí na její orientaci zeptali v televizní show Hollywood Unlocked Uncensored, prohlásila, že se necítí být lesbou. „Jsem prostě jen Young M.A, nezajímají mě žádné nálepky. Prostě jen nechodím s klukama a miluju ženský. To je všechno.“ Podobně přistupuje i ke škatulce ženského rapu. „Vlastně se vůbec nepovažuju za ženskou rapperku (…) Zdravím všechny ženské rapperky – mám pro ně jen lásku, ale nejsou pro mě konkurencí. Soupeřím s muži, jdu jim po krku,“ prohlásila v rozhovoru.
Herstory In the Making je na poměry dnešního mainstreamového hip hopu neobvyklé album – dvacet dva tracků a sedmdesát minut tvrdého trapu. Minimum hostů, žádné R&B refrény nebo trendy producenti, jen nekonečná rapová exhibice někoho, kdo absolutně věří svému hlasu a poselství. Je to deska, kterou Young M.A chtěla natočit od samotného počátku své kariéry a dokázala to udělat bez kompromisů. „Náhodou jsem se stala slavnou, ale zbohatla jsem podle plánu,“ rapuje v závěrečném tracku PettyWap2 nová královna newyorského rapu.
Autor je hudební publicista.