V knize Ušima střední třídy používá historik Ondřej Daniel dobovou populární hudbu a kulturu k pochopení transformace české společnosti přelomu osmdesátých a devadesátých let.
„Tělo přetvářím v květinu,“ říká hudebnice Sarahsson hledající krásu i děs v monstrozitě své debutové desky.
Irští The Murder Capital, Special Interest ze Spojených států, britští Mandy, Indiana jsou headlinery jubilejní ho 30. ročníku festivalu, který se chystá už 4. a 5. srpna v Tasově u Veselí nad Moravou.
Singl Detvianský sen hýbe internetem a pro Slovensko je to přelomová událost. Už teď je hymnou outsiderů, ke které se hlásí především queer komunita v Čechách i na Slovensku.
Nejslavnější virtuální kapela vydává po více než dvaceti letech existence osmou desku. A spíše než na velkolepé nahrávky plné spoluprací a hostů z posledních let navazuje na tvorbu z první dekády 21. století.
Společná akce se bude na Štvanici konat 17. března. První VESELKA (ukrajinsky duha) se konala v Kyjevě v roce 2018.
Pětadvacetiletá RAYE čekala na vydání své první desky My 21st Century Blues sedm let. Přesto její koktejl r’n’b, bluesu, house a rapu přichází přesně v pravou chvíli.
Téma interrupcí se logicky nevyhýbá ani hudební popkultuře. Rozhodnutí amerického Nejvyššího soudu nebo přísná potratová politika v Polsku kromě nálady ve společnosti přirozeně proměnily i podobu písní, které interrupce tematizují.
Režisér Brett Morgen natočil dokument o Davidu Bowiem. Impozantní filmová koláž nám paradoxně nabízí docela zjednodušený profil světové popstar.
V letošním roce naše respondenty z řad hudebních publicistů a hudebníků oslovil vedle nejstreamovanějšího umělce Bad Bunnyho nebo posledního alba Beyoncé, také afrofuturistický muzikál, zadumaný skandinávský folk nebo nový rapový subžánr.
V červnu začalo globální turné Kendricka Lamara. V propracované show experimentuje s formou i obsahem a jeho obraz popkulturní ikony se stává ještě komplexnějším.
V Praze se odehrála performance inspirovaná vzpomínkovou knihou Riot Days Mariji Aljochiny z Pussy Riot. Kdo čekal hyperpop Naděždy Tolokonnikovové, mohl být zklamán. Jejich cesty se už před lety rozešly.
Zpěvačka skládá na svém posledním albu poctu ballroomové scéně. Skrze promyšlený návrat do minulosti se jí daří opět posunout pop o něco dál, devadesátkový house ale zní ve VIP zóně jinak.
Přestože název Hellfire připomíná nelidské počasí posledních týdnů, londýnští Black Midi oheň pod kotlem zběsilého, avantgardního rocku spíš přidusili a nahráli vtahující kulisu chaosu současného světa.
Různorodá internetová komunita digicore přináší novou hudební budoucnost a zároveň se brání komodifikaci showbyznysem.
V dubnovém Soundsystému posloucháme debut Grega Andersona ze Sunn O))) i album britského saxofonisty Alabastera dePlumea. Vydali jsme se na procházku kolem znečištěné Bečvy a došlo i na básničky na podporu Jeremyho Corbyna.
Dokument Poly Styrene: I Am A Cliché vypráví o punkové průkopnici, která do nihilistického žánru dostala novou perspektivu i novovlnný zvuk. Dokument uvádějí Dny evropského filmu.
V novém Soundsystému představujeme nové album Jenny Hval, futuristický rap z Afriky i ukrajinský techno underground. Také navlékáme flanelky se Sonic Youth a sbíráme ambient jako oblázky na pláži.
Do pražské MeetFactory 12. června zavítá punková skupina Siksa, která čeří vody u našich konzervativních sousedů a na polskou hudební scénu vnáší feministickou kritiku misogynie a rasismu.
Slovenský rapper vydává dlouho očekávanou novinku Jeseň 2015: Človek z planéty Zem. Rekapituluje na ní své temné období.
Je nové album od Animal Collective spíš nostalgický bad trip, nebo slastný rauš? Budou se jednou hyperpopové písničky hrát u táboráku? Čtěte a poslouchejte únorový Soundsystém.
Ve věku 77 let zemřela zpěvačka Betty Davis, která předběhla svou dobu poukázáním na limity sexuální revoluce sedmdesátých let. V dějinách černé hudby je její místo vedle Jamese Browna a Funkadelics.
Londýnská zpěvačka FKA Twigs na nové mixtape oslavuje svobodu těla. Nahrávka zachycuje její zotavení po zkušenosti s domácím násilím a toxickým vztahem.
S izraelským skladatelem Effim Shoshanim během procházky po Terezíně hovořila Iva Ch. Růžičková. Vznikl rozhovor o Česku, Izraeli, holokaustu a síle hudby.
První Soundsystém tohoto roku se zamýšlí nad Burialovým ambientem, pátrá po kouzlu archivace a zve do labyrintu kovových beatů domácího producenta Exhausted Modern.
Uprostřed další pandemické vlny, kdy se odsouvá, nebo ruší jeden koncert za druhým, je dobré si připomenout, co pro nás zážitky z moshpitu nebo tanečního parketu znamenají.
Téměř osmihodinový dokument Get Back Petera Jacksona je nekompromisním a dříve jen těžko představitelným dílem. Reality show z minulosti Beatles rozbíjí známá klišé.
Stejně jako v minulém roce zaujaly naše respondenty a respondentky nejvíce nahrávky z tuzemské hudební scény, která je v probíhající pandemii soudržnější a sebevědomější.
Deníkový ambient, zvukové vystřihovánky a návrat euforie. Kam se posunula hudba v uplynulých dvanácti měsících a které desky byly nejzajímavější?
Jaké je usínání v bytě nad tramvajovou zastávkou na Andělu? A co se stane, když hudební publicista začne rozebírat mýtus Gott? Nalaďte si listopadový Soundsystém s emotrancem Segy Bodegy nebo lo-fi popem Dýmu.