Babiš si chce v Bruselu otevřít autobazar a bojovat proti Green Dealu, který sám vyjednal

Volby do Evropského parlamentu vzaly české strany poprvé vážně. Bohužel většinou nemají silnější téma než záchranu spalovacích motorů.

Stanislav Biler

Letos je to snad poprvé, kdy volby do Evropského parlamentu vzbuzují širší veřejný zájem. Na evropské úrovni se bude bojovat o to, kolik prostoru si urvou různé konzervativní, pravicové a jiné extremistické formace, aby v Bruselu zkomplikovaly zelenou transformaci Evropy, nesmělý pokus našeho kontinentu se nějak vypořádat se zničující změnou klimatu. Jen za uplynulé dvě dekády stoupl počet úmrtí způsobených horkem v Evropě o třetinu. A do budoucna vědci neočekávají nic menšího než apokalypsu. V českých předvolebních debatách však dominovalo téma záchrany spalovacího motoru, tohoto základního kamene evropské civilizace.

Dle průzkumu ze začátku května je největší motivací voličů účtování se současnou vládou, což deklaruje skoro 40 procent z nich. Podobná situace panuje také v ostatních zemích. A toto národní účtování s vládami nám obmění Evropský parlament. Nežijeme v ideálním světě.

Pro celkové vítězství si u nás jde nepřekvapivě Andrej Babiš, který pojímá celou kampaň jako referendum o vládě a současně už asi desátý rok v řadě straší migrací. Babišovi se v minulosti omylem podařilo do europarlamentu dostat političky, které zde vystupovaly svéprávně a samostatně, což znamenalo, že od Babiše postupně utekly.

Výborná kvalifikace

Letos si nejbohatší český kolchozník kandidátku pohlídal. Vede ji Klára Dostálová, přední odbornice na nic, které markeťáci hnutí vymysleli podobnou image jako populární Aleně Schillerové, a nejspíš doufají, že tím voliče zmatou. Hned za Dostálovou jsou tři muži nejspíš z AI generátoru. Na pátém místě se směje Jana Nagyová, která byla s Babišem souzena kvůli zpronevěře a zneužívání evropských dotací v případu Čapí hnízdo. Následuje Jaroslava Pokorná Jermanová, nechvalně známá bývalá hejtmanka Středočeského kraje, která zařídila služební auto pro svého manžela. Za jejího úřadování mimo to z kraje odtékaly peníze neznámo kam za externí posudky. Výborná kvalifikace pro europarlamentu. Velké štěstí, že nás neřídí nemehla.

Auta pro manžely jsou mezi političkami ANO populární. Kláru Dostálovou v roce 2022 vyšetřovala policie, přičemž se ukázalo, že splácela z peněz Poslanecké sněmovny auto pro svého manžela, aby mu udělala radost k narozeninám. Mimo to nechala sněmovnu odhlasovat zvýšení platu pro svou asistentku, která tyto peníze posílala otci Dostálové, jenž dárek koupil. Možná by měl někdo varovat obyvatele Bruselu, aby si svá auta pečlivě hlídali, protože se na ně chystá gang z hnutí ANO, který si v Bruselu nejspíš otevře autobazar. Se spalovacími motory, samozřejmě.

Celý útok na Brusel pak vede Babiš, který operuje s migrací, stejně jako každý rok od roku 2015, a dále zuří na téma Green Deal. (To je ta dohoda, kterou Babiš dojednal, podepsal, a teď si na to nemůže vzpomenout.) Babiš a s ním další extremisté straší, že nás podle migračního paktu zaplaví migranti, které k nám pošle Unie, což sice není pravda, ale časy, kdy to někoho zajímalo, jsou dávno pryč. Jako alternativu Babiš nenabízí jako obvykle nic. Babiš nicméně kampaň staví na stejných tématech jako asi dvacet dalších stran, ať už je to Okamura, Rajchl nebo Turek.

Spolu proti sobě

Po Babišovi má dle průzkumů největší šance koalice Spolu. To je spojení, které v případě europarlamentu nedává smysl, protože ODS sedí ve frakci konzervativních kňouralů, zatímco zbylé dvě strany patří k Lidovcům.

Koalice Spolu do Evropy posílá odvážného Vondru, který nenávidí Green Deal a za rozumné považuje maximálně tak třídění odpadků. Na druhém místě je Veronika Vrecionová, což je pokračování Vondry jinými prostředky. V roce 2019 třeba vystoupení Grety Thunberg na klimatické konferenci v New Yorku označila za „zelené šílenství“. Před deseti lety na sebe Vrecionová upozornila tím, že se jí podařilo podlehnout lobbingu billboardových společností a prosadila změkčení zákona, který zachoval billboardy okolo okresních silnic. Kvůli ní tato rakovina veřejného prostoru nadále hyzdí svět a rozsévá smrt.

Za touto dvojicí následuje Luděk Niedermayer za TOP 09, což je jeden z nejzelenějších politiků zvolených za Česko, s nímž se Vondra osobně nesnáší. Také proto je na předvolebních fotkách prakticky nikdy nenajdete pohromadě. Následují Piráti, jejichž současné europoslance se pokusila jejich pravicová centrála napravo od ODS vyměnit a poslat do Bruselu jiné v čele s Mikulášem Ferjenčíkem, známým tím, že kandiduje na všechny existující funkce a pozice, nicméně stále neúspěšně. Členové Pirátů nátlaku vedení nepodlehli, a první místa tak odpovídají současnému složení.

Kandidátky Pirátů, strany Zelených, ale nakonec také STANu patří k těm, které v Bruselu nebudou sabotovat současný kurz k udržitelnější Evropě.

Autor je redaktor Alarmu.

Stanislav Biler je spisovatel, novinář a sociolog. Věnuje se především domácí politice, školství a životu na periferii Česka. Od roku 2021 připravuje videopořad Všichni tady umřeme. | [email protected]