PPF krotí Markízu. Zisku nesmí stát nic v cestě, ani Slovensko a demokracie

PPF letos dosáhla druhého nejvyššího zisku ve své historii, což je jediná hodnota, kterou korporace sleduje. Markízu si nekoupila proto, aby se starala o nezávislou novinařinu.

Stanislav Biler
Foto Martin Katler, Unsplash

V hlavním vysílacím čase slovenské Markízy vystoupil populární moderátor politického diskusního pořadu Na tělo Michal Kovačič a varoval před nastupující orbanizací slovenských televizí a před snahami cenzurovat zpravodajství: „Pokud to teď nezastavíme, bude to mít zničující důsledky pro slovenskou demokracii.“ Vedení Markízy ho následně stáhlo z vysílání a pořad zastavilo. Za moderátora se postavila stovka kolegyň a kolegů z televize, která patří české společnosti PPF. Můžeme si tipnout, jak asi dopadne střet hodnot svobodné demokratické společnosti s hodnotami chamtivosti, jež korporace Renáty Kellnerové reprezentuje.

PPF spustila radikální čistky v celé televizi. Na Slovensku má totiž jiné a podstatnější generátory obsahu peněz, třeba mýtný systém SkyToll.

Miloš Zeman kdysi prohlásil, že se jede do Číny učit, jak stabilizovat společnost. S odstupem několika let lze říct, že se naštěstí nenaučil vůbec nic. Do Číny ale nejezdil sám. Jezdil tam v žoldu Kellnerovy PPF pomáhat rozjet jeho lichvářský byznys pod hlavičkou Homecreditu. Podobně o pár let dříve pomáhal Kellnerovu impériu v Rusku tehdejší prezident Václav Klaus. Z těchto trhů byla PPF donucena zacouvat zpět do Evropy, jakkoli se zde chce lidem pracovat méně než třeba v čínských pracovních táborech, což vedení PPF nechápe.

Bohužel si nejbohatší česká korporace dovezla know-how, kterému se v autoritářských zemích naučila. A nyní ho aplikuje na Slovensku, kde se rozhodla ve jménu byznysu zlikvidovat zpravodajství nejvlivnější soukromé televize. Tu koupil ještě sám Petr Kellner na sklonku roku 2019, aby se napojil na „trend spojování tvorby mediálního obsahu a zábavy s jeho distribucí prostřednictvím telekomunikačních sítí“. Kdo v těchto slovech bude hledat zájem o nezávislost médií nebo snad zájem o osud demokracie, bude hledat marně.

Noblesa zavazuje k normalizaci

Ve stejném roce se na stránkách dnes již legendární výroční zprávy PPF Kellner svěřil se svými obavami o osud světa: „Pro moji generaci jsou svoboda, pracovitost, podnikavost a úcta k tradicím základními principy, na nichž jsme formovali své názory a postoje… Dnešní západní společnost, a zejména Evropa, je ale stále více ovládána ideologií individuální nárokovosti, rovnostářstvím a relativizováním tradičních hodnot. Novodobé ideologie mají tendenci omezovat svobodu, kreativitu a kritické myšlení.“

Jak bylo jasné už tehdy, nejnebezpečnější ideologií, která ohrožuje svobodu, kreativitu a kritické myšlení, je ideologie zisku na prvním místě, víra, že na světě není nic důležitějšího než byznys. A právě tenhle přístup, který spojuje miliardáře s autoritáři všech zemí světa, stojí za pokračující destrukcí nezávislého zpravodajství Markízy, do níž se PPF pustila. A to proto, aby jí jakýsi „mediální obsah určený k distribuci“ nekomplikoval byznys na Slovensku pod novou vládou Roberta Fica.

A tak už v prosinci minulého roku skončil dlouholetý šéf zpravodajství Markízy Henrich Krejča a na jeho místo přišel tehdejší šéfredaktor české TV Nova, která rovněž patří PPF, Michal Kratochvíl. To je považováno za klíčový moment, od kterého se v nejsledovanější slovenské televizi rozjíždí normalizace či stabilizace obsahu za účelem zisku pod taktovkou PPF. Moment, po němž dochází k dalším nuceným odchodům a tlakům na zpravodajství televize, aby některé věci prostě neřešilo nebo přímo pomáhalo současné vládě.

Slovensko chce za pár měsíců stihnout, co Orbán za dekádu

Paralelně pracuje vláda Roberta Fica na zničení nezávislosti slovenského veřejnoprávního rozhlasu a televize, kdy parlamentem prochází zákon, který má obě instituce vládě zcela podřídit. V této konstelaci je to právě soukromá Markíza, coby nejvlivnější médium v zemi, která by mohla v prohlubujícím se zmaru sloužit jako zdroj spolehlivých informací a kritického pohledu na politické dění, které je přístupné všem občanům, pro něž jsou média za paywallem nedostupná.

Proto se také v březnu obrátily osobnosti slovenské scény v otevřeném dopise přímo na Renátu Kellnerovou, aby zastavila normalizaci televize: „Možná se kvůli pár procentům zisku navíc rozhodnete zatlouct poslední hřebík do rakve svobody médií na Slovensku. Nebo se naopak vzepřete a vaše televize zůstane součástí první linie obrany svobody a demokracie v naší zemi.“ Kellnerová ani nikdo jiný z vedení se k dopisu samozřejmě nevyjádřili – tedy mimo obvyklé robotické odpovědi tiskového oddělení.

Demokracie je jistě hezká dekorace, ale na druhé straně stojí Robert Fico, který Markízu zařadil minulý listopad mezi nepřátelská média, se kterými odmítl dále komunikovat. O měsíc později spustila PPF radikální čistky v celé televizi. Na Slovensku má totiž jiné a podstatnější generátory obsahu peněz, třeba mýtný systém SkyToll nebo zde spoluvlastní operátora O2. S pacifikací vůči vládě kritického média má již PPF své zkušenosti, o čemž by mohli vyprávět ve Slovinsku.

Letos PPF ohlásila druhý nejvyšší zisk ve své historii, když vydělala jeden a půl miliardy eur. Takové tradiční hodnotě nemůže stát v cestě nic, určitě ne Slovensko, svobodná média nebo demokracie. O hodnoty je možné se bát pouze na papíře.

Autor je redaktor Alarmu.

Tento článek mohl vzniknout jen díky podpoře čtenářů

Podpořte nás

Stanislav Biler je spisovatel, novinář a sociolog. Věnuje se především domácí politice, školství a životu na periferii Česka. Od roku 2021 připravuje videopořad Všichni tady umřeme. | [email protected]