česká kultura | Deník Alarm

Desatero pro přežití kultury v České republice. Proč se umělkyně a umělci bouří?

Už beztak podfinancovaný kulturní sektor čekají další škrty. Vláda ani veřejnost nechápou, že kultura je důležitou infrastrukturou a že bez ní jako stát nepřežijeme.

Tereza Stejskalová
„Procházíme zkouškou ohněm.“ S Adrianou Světlíkovou o státní podpoře kultury za pandemie

Přetiskujeme rozhovor z nového čísla A2. Ředitelky organizace Nová síť jsme se zeptali, jakou roli hraje ministerstvo kultury v době koronavirové krize a jaká budoucnost čeká kulturu v oblasti financování.

Marta Martinová
Vracet do hry zapomenuté možnosti. Rozhovor s ministrem kultury Lubomírem Zaorálkem

Současného ministra kultury jsme se ptali, co považuje za hlavní úkoly svého resortu a jak chce změnit situaci dlouhodobě podfinancované oblasti živé kultury. Hovořili jsme také o vztahu komerční a menšinové kultury a úskalích i potenciálu konceptu kreativních průmyslů.

Karel Kouba, Lukáš Rychetský
Jak se jmenoval poslední „kompetentní“ ministr kultury?

Resort kultury má na nekompetentní ministry obzvlášť smůlu. Odcházející Antonín Staněk byl jen dalším v řadě.

Anežka Bartlová
Důvěřuj, ale prověřuj

Redaktoři kulturních rubrik sami přispívají ke špatné informovanosti čtenářské obce o umění. Ukazují to rozhovory s novou ředitelkou sbírky umění Národní galerie.

Anežka Bartlová
Film Cesta ven zaskakuje za česká média

V novince, kterou se po třinácti letech vrací na pole hraného filmu, se režisér Petr Václav vydal na nelehkou cestu hned ze dvou hledisek. Není-li totiž průměrný tuzemský divák na něco zvyklý, pak jsou to snímky o Romech a současný minimalistický art film. Natož jejich kombinace. Petr Václav ve své sociálně-realistické sondě Cesta ven spojil […]

Tomáš Stejskal
Cesta ven: Mikrorevoluce v české porevoluční kinematografii

Cesta ven režiséra Petra Václava je film, který se probojoval na prestižní festival v Cannes. Především ale jedinečným způsobem předkládá divákům sociální drama ze života českých Romů.  Kromě recenze Tomáše Stejskala přinášíme k tématu komentáře romistky Adély Gálové a Jana Stejskala.   Adéla Gálová: Film, který bolí Blazeované vegetování české porevoluční kinematografie zažívá v těchto dnech dlouho […]

red, red
Zkostnatělost komiksu v Čechách

Do jaké míry je česká komiksová scéna v dobrém stavu, je problematická otázka. Je pravda, že komiksy pro dospělé u nás vycházejí a lidé je čtou a berou vážně, což není samozřejmost. Na druhou stranu se poslední dobou zdá, jako by komiksový trh stále více kostnatěl. Namísto vyhynutí tak dnes komiksům v češtině možná hrozí spíš syndrom […]

Antonín Tesař
Na titulní straně

„Každý den mi přijde 40–50 tiskových zpráv z nejrůznějších kulturních institucí. Naprostá většina má dvě strany a přílohy 10 MB. Věřte mi, že i kdybych chtěla, není prostě v mých silách to vše číst a složitě dohledávat, o čem vlastně ta konkrétní výstava je. Pokud chcete výrazně zvýšit šanci, že si váš e­mail otevřu, prosím, neposílejte mi tiskové zprávy ani pozvánky. […]

Ondřej Fuczik
Mecenášství, za jakou cenu?

Lidé od umění si, co paměť sahá, stěžují na podfinancování kultury. Kritizují českou společnost, že si kultury neváží, a volají po osvícených podnikatelských subjektech ochotných podporovat progresivní tvorbu, kteří se u nás, na rozdíl od Západu, jaksi nerodí. Toto volání nemá jen podobu hospodských řečí, ale také seriózních občanských aktivit či dokonce návrhů legislativních opatření. […]

Tereza Stejskalová
Proč díry v dřevotřísce představují kritiku institucí?

Letošní cenu pro umělce do třiceti pěti let získal Dominik Lang. Vytvořil otvory v dřevotřísce zakrývající okna galerie. Těmito otvory lze sledovat východ a západ slunce, což však divák – vzhledem k otvíracím hodinám – nemá možnost vidět. Rozpačité reakce médií ukazují neschopnost takové dílo reflektovat. „Neberte to nějak osobně, ale není v tom určitý prvek […]

Anna Remešová
Současné umění je pěkná konina

Převrácený pisoár Marcela Duchampa je pěkná konina. Zajisté by to tvrdila Kristýna Drápalová, studentka umění, která šmahem odsoudila všechny letošní finalisty Ceny Jindřicha Chalupeckého s tím, že jejich díla nejsou krásná a nikdo jim nerozumí. Své matce by vítěznou „překližku s dírou“ jen těžko vysvětlovala. Převrácený pisoár, na kterém je celé současné umění postavené, by zřejmě rovněž […]

Tereza Stejskalová
Řídit stát jako úsek červeného masa

Když jsem před dvěma lety sledoval na Jihlavském festivalu dokumentárních filmů snímky Paroubkové, Vladimír Špidla: Běžec na svém místě, Hájek na zámku, Petr v podzámčí či Závod ke dnu, říkal jsem si: no konečně. Bez ohledu na dílčí nedostatky některých filmů se najednou ukázalo, že mladá dokumentaristická generace, ale i její učitelé z FAMU mají potřebu reflektovat […]

Tomáš Stejskal
K čemu je nám literární kritika?

Na serveru iLiteratura.cz se lze obeznámit s anketou věnovanou literární kritice, její situaci, podmínkám, za jakých existuje, a platformám, na nichž se uplatňuje. Redakce obeslala sto dvacet osobností, z nichž ne všichni měli odvahu, náladu nebo čas se k problému vyjádřit, a už déle než měsíc publikuje reakce na jednotlivé otázky. Jde pokaždé o třicet […]

Jakub Vaníček
Obec bastardů

Některé spisovatele bude po válce potřeba pozavírat – nechal se prý v čase Mnichova slyšet Jan Drda, redaktor tak řečených Lidových novin. Krachu republiky vyšli někteří pravicoví literáti vstříc s vášní hodnou aktu osobního zadostiučinění. Beneš, židé, Čapek, židé, Masaryk, židé… Tančili na troskách stejně významně jako mlčeli při jejich budování. Vlajkařská mentalita není německý […]

Roman Rops-Tůma