Tereza Matějčková: propagandistická akvizice Echa24, nebo filozofka pro složitou současnost?

Jednu z cen Magnesia Litera, které rezonovaly ve veřejném prostoru, získala kniha Terezy Matějčkové Bůh je mrtev, nic není dovoleno.

Foto murathakanart, fotokoláž Alarm

V TL;DR nám ceny Magnesie Litery samozřejmě neunikly, a protože z beletristických kategorií jsme téměř všechno již probrali, nezbylo než se podívat na publicistiku. Kniha Terezy Matějčkové, která v dané kategorii bodovala, je složena z textů vydaných v Echu24. Najdeme tu eseje, literární recenze i rozhovory. Rámec témat a výběr osobností i perspektiva, z níž je zde současnost nahlížena, trochu otřásly naší dosud spíše mlhavou představou o tom, jak vypadá současná pravicová aplikovaná filozofie či myšlení v podání známé filozofky. Nakonec docházíme ke dvojnické analogii podle knihy Doppelganger od Naomi Klein, jíž jsme se věnovali v jednom z předchozích dílů, a totiž, že Tereza Matějčková se stala dvojníkem svého minulého filozofického já. Dvojníkem v druhém světě za zrcadlem, kde jsou jen dvě pohlaví, klimaaktivismus stojí proti kultuře, všichni jsme zhloupli a v rodinách absentující otcové jsou jako Ježíš, kterého je prostě třeba pořád hledat. Naopak Putina není třeba démonizovat. Jako by tu ústy Matějčkové promlouvala celá česká pravicová scéna včetně otce zakladatele Václava Klause.

Jan Bělíček je literární kritik a novinář. Od konce roku 2019 je šéfredaktorem Alarmu, který v roce 2013 spoluzakládal. Píše o literatuře, kultuře, ale i politice a společnosti. S Pavlem Šplíchalem moderuje podcastu Kolaps a společně s Evou Klíčovou vytvářejí literární podcast TL;DR. | [email protected]

Eva Klíčová je literární kritička a publicistka. Psaní se věnuje od roku 2009. Členkou redakce Alarmu je od roku 2022. Společně s Janem Bělíčkem tvoří literární podcast TL;DR. Kromě literatury píše také o filmech a kulturně společenských tématech. | [email protected]