Když život ve městě přestane dávat smysl

Jak se žije a tvoří umělkyním, kterým město začalo být těsné, a i když samy nevyrůstaly na venkově, na nově nabytý prostor a vzduch si rychle zvykly. Vede cesta do Krkonoš a Mirošovic přes Londýn nebo Tchaj-wan?

Tereza Havlínková
Ilustrace Day Shift Office

Když začal covid, umělkyně Juliana Höschlová odjela do hor a v podstatě se už do Prahy nevrátila. „Ale tomu samozřejmě předcházelo dost měsíců rozhodování a hledání. Chtěla jsem z Prahy pryč, to tempo bylo neudržitelný, mít tři joby v kultuře nebo nezisku a všechno to poplatit… Byla jsem hrozně vyčerpaná a navíc příroda je téma, kterýmu se věnuju dlouhodobě. Vztah k ní mám odjakživa.“ Čekala symbiotický vztah s přírodou, ale jako po každé romantizované představě i tady si Juliana nadělila hlavně náraz na realitu změn klimatu. Přírodě je na blízku, čerpá z ní energii a snaží se jí moc nebrat a spíš vracet, minimálně svoji pozornost. „Samozřejmě, že ta izolace dává luxus času a prostoru, ale pak tu práci rozděluju na to, jestli namalovat obraz, nebo vyplejt záhon. A ten záhon dost často vítězí,“ popisuje Juliana hodně práce, kterou okolí domu v horském prostředí národního parku vyžaduje.

Další venkovskou zkušenost odhaluje původem pražská umělkyně Tereza Stehlíková, která se po třiceti letech v Londýně vrátila do České republiky, a to konkrétně do Mirošovic. Středočeský klid a lesy ji obklopují tichem i inspirací, ve své práci se totiž věnuje třeba úloze smyslů v estetickém prožitku. „Chybí mi Londýn, kamarádi a konexe, které jsem si tam vytvořila. Ale když se brouzdám lesem, tak mám skoro stejný pocit, jako když se ztratím v anonymním davu. Jsem překvapená, že to pro mě není šok, ráda chodím na procházky se psem, přemýšlím nad svými projekty,“ popisuje Tereza svou nedávnou životní změnu, při které si díky brexitu také uvědomila, že se nestěhuje do Česka, ale do Evropy.

Šestidílná podcastová série Ke zdrojům! je o fyzických, inspiračních, finančních nebo lidských zdrojích v kultuře. Jaké zázemí, potřeby, limity a motivace mají ti, kteří se umění věnují, učí ho nebo distribuují? Kde a za jakých podmínek nebo čemu navzdory vzniká umění a jaké vznáší společenské otázky? Podcast vydává iniciativa pro současné umění tranzit.cz v rámci projektu bienále Ve věci umění ve spolupráci s deníkem Alarm. Projekt vznikl za podpory Ministerstva kultury České republiky.

Čtěte dále