Uhlíková stopa průměrného Pražáka? Nejvíc ji zvyšuje spotřeba masa

Nezisková organizace Arnika vydala publikaci, která se věnuje vlivu spotřeby na emise skleníkových plynů a vypočítává ekologickou stopu našich domácností.

babs

Nová publikace Moje uhlíková stopa ukazuje, jak se podílíme spotřebním chováním na uhlíkové stopě. Nabízí výpočet průměrné uhlíkové stopy průměrného obyvatele Prahy, přičemž rozlišuje stopu v rámci bydlení, dopravy, jídla a produkce odpadů a textilu. Podobné rozlišení na různé kategorie uhlíkové stopy nabízí například kalkulačka Hra o zemi, kde si můžete svou stopu sami vypočítat.

Nejvyšší uhlíková stopa byla zjištěna u potravin, přičemž největší podíl tvoří především konzumace masa a mléčných výrobků.

Nejvyšší uhlíková stopa byla zjištěna u potravin (na celkové stopě se podílejí asi jednou třetinou), přičemž největší podíl tvoří především konzumace masa a mléčných výrobků. Emise živočišných potravin zahrnují také emise z chovu, výroby krmiv a hnojiv, pesticidů nebo také emise z využití půdy. „Spotřebě živočišných produktů odpovídá asi 75 procent emisí skleníkových plynů uhlíkové stopy potravin,“ píše se v publikaci. Největší emise jsou pak v přepočtu na jeden kilogram masa u hovězího. Z mléčných výrobků mají nejvyšší uhlíkovou stopu jogurty, mléko (jeden litr mléka znamená produkci cca 1,4 kilogramu CO2) a tvrdé sýry. Tvaroh a měkké sýry mají stopu výrazně nižší.

Na druhé příčce v tvorbě uhlíkové stopy se umístilo bydlení – tedy přímá spotřeba paliv a energií, které v domácnosti využíváme. Největší spotřeba se týká zemního plynu a tepla, následuje elektřina. Za emise je zodpovědné především teplo a elektřina, až pak zemní plyn. Spotřeba elektřiny v domácnostech se na celkové spotřebě Prahy podílí necelými 25 procenty.

Třetí místo obsadila doprava, která se na emisích skleníkových plynů v ČR podílí zhruba 15 procenty. Do těchto emisí je zahrnuta veřejná, individuální a nákladní automobilová doprava. Právě u individuální automobilové a nákladní silniční dopravy došlo k největšímu nárůstu za posledních zhruba třicet let. Domácnosti se dle výsledků na celkové uhlíkové stopě z dopravy podílejí 50 až 60 procenty.

Analýza se dále věnuje uhlíkové stopě z produkce, recyklaci a odstraňování odpadů – ty tvoří 10 až 15 procent stopy, proto je důležité odpady vůbec nevytvářet a rovnou jim předcházet. Pro zajímavost a doplnění přináší publikace také informace o uhlíkové stopě nábytku, elektroniky, elektrospotřebičů, výstavby nových bytů nebo prodeje osobních aut. Pokud by vás zajímalo, jak svou uhlíkovou stopu snížit, dočtete se v publikaci i o tom, jak efektivně nakládat s energiemi a odpady, jak nakoupit úsporné spotřebiče, a také o různých iniciativách za zelenou dopravu.

 

Čtěte dále