Už minulý rok televize HBO ohlásila, že připravuje adaptaci světového bestselleru Eleny Ferrante, tetralogii Geniální přítelkyně (viz recenzi v A2). Příběh dvou celoživotních kamarádek bude režírovat Ital Saverio Costanzo a první sezóna podle první ze čtyř knih bude mít osm padesátiminutových epizod. Po osmi dílech by měly mít i zbývající tři sezóny, každá z nich podle jednoho románu z tetralogie, celkově tedy bude mít seriál třicet dva epizod.
V Geniální přítelkyni by si mělo zahrát okolo sto padesáti herců a hereček a pět tisíc komparzistů. Konkurs na role Eleny Grecové a Lily Cerullové vyvolal loni v Neapoli „horečku Eleny Ferrante“ a zúčastnily se ho stovky holčiček i dospívajících dívek. Celý konkurs nakonec trval osm měsíců a přišlo na něj devět tisíc dětí a pět set dospělých. Nakonec uspěly Elisa Del Genio (malá Elena) a Ludovica Nasti (malá Lila). S tím, jak románové postavy zestárnou, je vystřídají Gaia Girace (dospívající Lila) a Margherita Mazzucco (dospívající Elena).
Čtvrtý a závěrečný díl knižní předlohy vyšel v České republice minulý čtvrtek. Celá série Eleny Ferrante se stala celosvětovým hitem a získala i přízeň kritiky. Příběh z chudé periferie Neapole začíná těsně po druhé světové válce, když jsou Lila a Elena ještě malé a chodí do školy. Jejich dlouholetý vztah není jen přátelský, ale také soupeřivý, provázený vzájemným porovnáváním a konkurencí. Zatímco Elena se rozhodne pro studium a stane se známou spisovatelkou, Lila zůstává v rodné čtvrti.
Na scénáři by se měla podílet i samotná autorka Elena Ferrante. Autorka si ovšem brání svoji anonymitu, takže konzultace proběhnou pouze přes internet.
Román zároveň představuje dějiny poválečné Itálie. Spolupachatelé zločinů fašismu nebyli nikdy zcela potrestáni a v italských ulicích i po válce obcházejí fašistické skupinky. Elena i Lila, v různých fázích života s rozdílnou mírou radikálnosti a s proměnlivou intenzitou, sympatizují s italskou levicí. K rozvětvené levici v sedmdesátých a osmdesátých letech v Itálii kromě komunistů (a jejich militantních skupin) a socialistů patřily i teroristické Rudé brigády. Politické a další změny v italské společnosti vstupují i do privátních příběhů kamarádek Eleny a Lily. Vedle toho román reflektuje genderová témata a nástup feminismu v Evropě od šedesátých let.